Je eigen naam

• Bloempje16

Ik ben best wel tevreden met mijn naam (Iris). Hij is wel al tijden populair. In mijn geboortejaar is de naam 886 keer gegeven, de piek was in 1993 met 1056 keer en vorig jaar is de naam 304 keer gegeven.

Ondanks de populariteit heb ik nooit met een andere Iris in de klas gezeten en ken ik ook niet heel veel andere meisjes met deze naam in mijn omgeving.

Mijn moeder zag de naam in een boek en vond het erg mooi. Jet was de tweede keus. Had ik ook prima mee kunnen leven. Als jongen had ik Jens geheten, al vond mijn vader Lennart ook erg leuk.

Ik vind het een leuke naam, iedereen weet hoe je het uitspreekt en hoe je het schrijft. Het enige is dat ik de r in een naam altijd een beetje lastig vind op een of andere rare manier. Daarom vind ik dat een ander mijn naam mooier uitspreekt dan dat ik dat zelf doe.

Al met al vind ik het een prima naam, maar ik ken leukere namen.

• MarjoleinAM

Mijn naam is wel duidelijk, AM dat is de afkorting voor de rest van mijn initialen. Die geef ik dan liever niet prijs omdat ik dan het gevoel heb dat ik een stuk makkelijker ben op te sporen. Ik ben nooit tevreden geweest met mijn naam, maar ik ben nu wel op het punt aanbeland dat ik zoiets heb dat niets anders bij me past en dat dit nou eenmaal mijn naam is. Als kind vond ik ‘m te truttig en te lang in vergelijking met m’n andere vriendinnen die allemaal korte, stoere en vrolijke namen hadden en soms ook buitenlandse namen hadden die een stuk interessanter waren, ik had dan weer zo'n overduidelijke Nederlandse naam. En mijn naam stond in de ingrediëntenlijst van het rekenboek op de basisschool en ja dat is lachen natuurlijk. Het allergrootste nadeel van m'n naam vind ik dat het in het buitenland gewoon echt onmogelijk is en ik ben een tikje verlegen van mezelf dus als ik me dan ook nog 10 keer moet voorstellen eer dat ze er iets van kunnen maken is dat ook geen fijne situatie xD Ik ben in de jaren 90 geboren en blijkbaar was het echt hip in de jaren 80 dus hij is ook nog enigszins gedateerd, misschien vergelijkbaar met je kind Sanne noemen anno 2013? Mijn ouders hadden me Jasper genoemd als ik een jongen was geweest en ik denk dat ik daar erg dankbaar voor zou zijn ook al is het niet per se mijn smaak, maar in vergelijking met de namen van mijn broers die ik erg stijf en middeleeuws vind was dat echt een godsgeschenk geweest. Mijn ouders hadden ook de namen Sanne, Emma, Madelon en Manon in gedachte. Sanne had hele fouten initialen opgeleverd en vind ik geen mooie naam, wel mooier dan Marjolein. Emma vind ik de mooiste naam in dit rijtje maar dan had ik met 3 andere Emma's in de klas gezeten en dat heeft toch wel grote nadelen. Madelon vind ik ook een enorme dozennaam, misschien hetzelfde als Marjolein maar die is misschien beter te spellen en uit te spreken buiten Nederland. Manon vind ik een verschrikking. Het kon lastiger en erger dus.

• Lins

Willeke of Willemijn?Grappig,dat vind ik totaal niet bij jou passen.Veel te tuttig.

Zie bij jou eerder een wat meer unieke naam,zoals die van je dochter bijvoorbeeld.

Zelf had ik ook graag een tweede naam gehad overigens.

• Karlijn

Niet zo blij met mijn naam. Niet om de naam zelf maar omdat hij zo populair was. Ik heb altijd met 1 of 2 meisjes met dezelfde naam in de klas gezeten en vond dat niet leuk.

In mijn geboortejaar 1029 keer aan een meisje gegeven. Zes jaar later was de piek,1223 keer gegeven.

In 2011 is de naam nog maar 9 keer gegeven.

Mijn naam is niet Karlijn maar mijn naam zit hier wel in met toevoeging van 2 letters ;)

• Marinthe

Ik ben best tevreden met mijn naam. Gek genoeg vond ik hem niet mooi genoeg om mijn dochter direct zo te noemen toen we besloten haar naar mij te vernoemen ;) Het had dus maar zo kunnen zijn dat mijn dochter ipv M.arinthe J.osephine, M.artine J.osephine had geheten ;)

M.artine is ook niet mijn officiele naam, mijn ouders hebben mij laten registreren als M.agda R.eina…en dat vind/vond ik niet zo mooi :( R.eina gaat nog wel maar M.agda???? nee dank je, ik had liever gezien (het zijn vernoemingen) dat ze de namen van mijn oma's niet hadden verbasterd..dan had ik M.acheltje T.rijntje geheten :D

• Olle

Ik ben héél gelukkig met mijn naam, maar ik ben een valsspeler want ik heb mijn naam officieel gewijzigd. Ik had een naam die <5 keer in Nederland voorkwam en in een tijd waarin meisjes namen kregen als Chantal, Kim of Marieke en een bijzondere voornaam nog niet zo “normaal” was als nu was dat behoorlijk vervelend! Ik ben niet alleen als kind geplaagd met die rare naam, ook later steeds de vraag waar de naam vandaan komt, waarom ik zo heet, zelfs waar ik “officieel” vandaan kom of de afkomst of religie van mijn ouders etc. Ik kreeg echt een hekel aan die naam en om van dit probleem af te zijn ben ik naar de rechtbank geweest voor een verzoek tot naamswijziging. Dat is toegewezen en ik heb gekozen om de ‘naamklank’ en mijn initialen intact te laten en is tegenwoordig een hele populaire naam voor meisjes die nu geboren worden. De naam kwam in mijn geboortejaar ook wel al voor, maar veel minder vaak (minder dan 40 keer).

Maar ik vind het héérlijk om een naam te hebben waar niemand meer over struikelt, vragen over stelt, over gaat speculeren wat mijn afkomst of religie is etc.

De ervaringen met mijn eigen naam (de oude en de nieuwe) zijn tevens wel de reden waarom ik enorm zou twijfelen of ik een naam zou willen geven die niet zo vaak gegeven wordt.

• Anonimus

Ik ben niet dolgelukkig met mijn naam. Ik heb de nummer 1 naam van mijn geboortejaar hier in België als ik me niet vergis en nog steeds staat hij in de top 20.

Ik was dus altijd wel kleine x, x 2, x + eerste letter van mijn achternaam,…

Ik had dus graag een wat minder populaire naam gehad. Vind ik het vreselijk om zo te heten? Ach nee, de naam hoort bij mij, ik kan me moeilijk voorstellen dat ik anders zou heten,… Maar bij een wedergeboorte krijg ik graag een andere naam ja :).

Dat is dus ook één van de voornaamste redenen waarom ik voor mijn kinderen geen heel populaire naam wil. Het moet geen unieke, vreemde naam zijn, maar liever geen top 20 naam.

• Nanah

Ben blij met mijn naam : Nadieh

is in mijn geboortejaar 1990 33 keer gegeven :)

• Olle

Wat grappig trouwens om te lezen dat mensen die een populaire naam hebben dit zelf juist niet leuk vinden of dat ze het jammer vinden dat hun eigen naam populairder wordt.

Ik lees dat ook vaak als het gaat over de namen die mensen in gedachten hebben voor hun kinderen: “Leuk, Emma/Ruben/Luuk, maar jammer dat ie zo populair is.” Terwijl ik zelf juist denk: Wat héérlijk dat ie zo populair is!

• AngeliqueB

Ik heet Angelique, B is van mijn achternaam. Geboren begin '70 jaren ten tijde van de serie Angélique. De betekenis past niet bij mij (engelachtig) maar ik zou geen andere passende weten!

Wat wel veel gebeurt is de verhaspeling naar Jacqueline, die behalve klankbeeld a-e-i en K en Zj klank voor mij niet erg overeenkomstig is!