Als je je verveelt, kun je dat natuurlijk zelf even uitzoeken
Veel bijzondere namen hier blijkbaar!
Ik heb een naam die ontzettend populair was toen ik geboren werd en nog vele jaren daarna (Sarah). In Vlaanderen zakt hij nu wel, maar staat nog steeds ergens rond de dertigste positie gok ik, in Nederland is hij nu ook erg populair.
Over het algemeen ben ik er wel tevreden mee, ik vind de klank en het letterbeeld mooi. Het is ook wel handig dat mensen ermee vertrouwd zijn en hem kunnen spellen.
Toch had ik liever een iets orginelere naam gehad, niks extreems, maar gewoon iets minder frequent. Zulke dingen zijn ook altijd wat toevallig, maar ik ben al aan de tweede beste vriendin die ook Sarah heet, wat ‘de Sarahs’, of kleine S en grote S oplevert. Niet zo leuk, maar kan me toch niet voorstellen dat ik een andere naam zou hebben
Als je wilt zien hoe vaak je naam gegeven wordt door de jaren heen, kun je dat zien op de site van het Meertens instituut (wel enkel voor Nederland).
Ik heb hetzelfde als Sophéa, een amerikaans-engelse naam, die hier direct onder het kopje “ordinair” geplaatst wordt. Soms baal ik er weleens van, maar ik vind het stiekem ook wel fijn dat-ie internationaal zo weinig problemen geeft. En ik kan ook niet zeggen dat ik mijn naam lelijk vind, kwa klank of letterbeeld. Mijn geboortejaar was precies het hoogtepunt van deze naam op de site van het meertens met meer dan 600 geboortes. Ik heb toch maar 1 keer met een naamgenoot in de klas gezeten in de tweede van het atheneum. In 2012 werd de naam niet meer zo vaak gegeven, maar het aantal zit nog wel in de 30.
2012:
m: 5x
j: 0x
Tussen 2009 en 2011 zijn er in totaal 6 kinderen geboren met mijn naam.
De absolute piek was in 1983, toen zijn er 57 meisjes geboren met mijn naam en een x aantal jongens.
Opvallend is dat mijn naam overwegend aan meisjes wordt gegeven maar ik heb ook twee jaar gezien waarin mijn naam aan meer jongens werd gegeven dan aan meisjes.
Ik had vroeger een hekel aan mijn naam. Op de eerste plaatst omdat mijn naam nooit op pennen/armbandjes/beertjes enz. stond en die van mijn vriendinnen wel. Later vond ik mijn naam ook minder leuk omdat mijn vader altijd ‘hij’ tegen me zei en het een uniseks naam betreft (wel verschillend in uitspraak dan). Eigenlijk is mijn naam heel gangbaar en populair als je alle spellingsvarianten mee zou tellen en de kleine verschillen in uitspraak even opzij zet. Mijn naam is echter de variant die het een uniseks naam maakt.
Ik ben gewend aan mijn naam en heb nu niet meer zo'n hekel aan mijn naam zoals ik dat als kind had. Toch zou ik mijn eigen naam nooit kiezen en erger ik me er soms aan wanneer het weer verkeerd geschreven of uitgesproken word. Als ik kon kiezen had ik liever de veel populairdere spellingsvariant/uitspraak gehad. Gek genoeg vind ik ondanks het kleine verschil dat wèl een leuke naam.
Ik ben overigens twee keer iemand met mijn naam tegen gekomen. Twee jaar geleden een jongentje van 4. En een semi BN'er/BV'er die heel blij verrast was eindelijk iemand met haar naam tegen te komen. Toevallig was dat we beiden met grappige verhalen deze naam hebben gekregen.
Ik eindigde met deze spelling omdat mijn ouders een x aantal letters maximaal hadden afgesproken. En zij moest over de grens aangegeven worden omdat de gemeente haar naam niet aan wilde nemen omdat het ‘verkeerd gespeld’ was en dus een jongensnaam.
Blij ben ik met heft feit dat mijn naam heel uniek is.Er is in ieder geval nog één andere in NL,maar meer waarschijnlijk niet.
Ook vind ik het fijn dat mijn naam betekenis heeft en bij de Azteken vandaan komt.
Jammer vind ik dat ik mijn naam altijd moet spellen en dat het zelden in één keer correct wordt uitgesproken.(Al valt daarover te twisten,want de originele uitspraak is anders dan mijn ouders mijn naam uitspreken)
Wat ik ook jammer vind is dat mijn naam haast altijd wordt afgekort.
De klank van mijn naam in zijn geheel trekt me niet aan.
Dit alles heeft tot gevolg gehad dat mijn zoon een naam heeft met duidelijke uitspraak en spelling en ook hij een weinig voorkomende naam heeft.
Mijn naam klinkt ongeveer als Nadesha.
Ik heb een top-20 naam uit het jaar dat ik geboren ben.
Ik vind het geen vreselijke naam, maar ik had zelf leukere in dezelfde stijl kunnen bedenken.
Stiekem had ik liever vernoemd geweest naar mijn oma Wilhelmina Cornelia met roepnamen als Willeke of Willemijn.
Ook vind ik het jammer dat ik maar 1 naam heb, voor mijn gevoel geef je toch een stukje extra mee met een volgnaam, dat mis ik wel. Ik moet het er maar mee doen .
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?