Afkorten?

• nikki

ik denk dat dat al jaren wordt gedaan..

mijn pa heet rafael..en die werd als klein mannetje(jongste van de familie) al raaf genoemt..nooit bij zn hele naam. en nu noemt iedereen hem raf.ik hoor zn echte naam nooit meer.

zoals ik al eerder aangaf ik hou wel van afkorten maar er moet niet iets doms uitkomen.

dat suzanne bijv su wordt vindt ik vreselijk(ken een (su)zanne namelijk)

en haar zusje elise word eel genoemt..heel ernstig

• @lie

Ik vind afkorten verschrikkelijk.

Mijn kinderen spreek ik dus altijd aan bij hun volledige naam. Eigenlijk spreekt alleen mijn schoonfamilie met afkortingen…. :-( Verbeteren helpt tot nu toe nauwelijks

• S.

Ik ben ook een voorstander van afkorten en het gebruik van koosnamen. Leuk juist.

En voor namen die niet af te korten zijn komt er vanzelf wel wat anders.

Ik denk er vaak niet krampachtig over na hoe ik iets afkort en afkorten is geen must, maar het gaat vaak vanzelf.

Vriendin Hetty werd Hetstra en vriendin Rosalie (waarbij Roos toch voor de hand ligt) werd Teeuwstra (verbastering van achternaam). Nichtje Sophie heet Ep of Epmans en nichtje Jasmijn Jas. Nichtje Anne noem ik Annies.

Op school is het een ander verhaal. Daar gebruik ik in principe gewoon de voornaam, maar soms voelt een kind zich ‘speciaal’ als je een koosnaam gebruikt en sommige kinderen hebben dat soms even nodig. Jasmijn noemde ik soms Jasmina, Max noemde ik Maxwell. Die vonden ze alletwee erg leuk, voor zover ik weet. En ouders hebben hier ook nooit wat van gezegd.

• Maeve mv L. & J. & ?

Ik heb er in eerste instantie op gelet of ik de namen van mijn kids mooi vond, zo in zijn geheel.

En soms betrap ik mezelf erop dat ik de namen afkort als ik met ze bezig ben.

Lieve wordt vaak Liefke (dus eigenlijk van de afkorting weer een verlenging gemaakt)

Jolien wordt wel eens Lientje, maar dat is puur omdat ik het lief vind klinken en ook weer als in een koosnaampje. Lieve noemt Jolien ook Lien.

Als er anderen in de buurt zijn noem ik ze wel heel standvastig Lieve en Jolien, dat zijn nu eenmaal hun namen en daar moeten mensen het mee doen.

Ik vind nog steeds de namen die ik gekozen heb voor mijn kinderen heel mooi en ben er blij mee, en ik weet zeker dat als ze straks een stelletje pubers zijn, onderling hun namen gaan afkorten, so be it.. ;)

Zolang alle familie nu hun volledige naam gebruikt vind ik het oké.

• Marloes

Het gaat inderdaad vaak helemaal niet om afkortingen. Ik ken een klein jongetje dat Max heet en hij wordt vaak Maximiliano of Sexy Maxy genoemd. Niet consequent, maar gewoon af en toe liefkozend. En een volwassen Stefan die we soms Stefanovic noemen. Het wordt een ander verhaal als de echte naam helemaal niet meer bekend is (daar ken ik ook voorbeelden van). Ik kan me voorstellen dat dat niet zo leuk is voor de ouders die de naam zorgvuldig hebben uitgekozen, maar zo nu en dan een koosnaampje is gewoon lief. Onze oudste zoon heeft trouwens een lange ‘officiële’ naam en een naam van 1 lettergreep als roepnaam. Ik zou het raar vinden als mensen hem bij zijn officiële naam gingen noemen.

• Kaat

Ik houd niet van afkorten. Als ik mijn dochter Isabel zou noemen, dan is dat omdat ik Isabel een mooie naam vind, en niet omdat die naam zo leuk af te korten is naar Isa. Voor mij persoonlijk klinkt dat ook heel gek: een langere naam kiezen omdat die zo leuk af te korten is. Dan zou ik wel voor Isa kiezen. Waarom kies je immers een roepnaam? Ik zou dan ook nooit een bepaalde keuze niet maken, omdat de afkorting niet leuk zou zijn. En ja, ik zou mensen ook best verbeteren: je hebt met zorg een naam uitgekozen, en als veel mensen daar dan iets anders van maken (zelfs opa's en oma's, koosnamen hoeven niet persé van de roepnaam afgeleid te zijn, toch?), dan vind ik dat toch een beetje gek. :)

• Fenna

Ik vind het vreselijk om “Fen” genoemd te worden. Toch ontkom ik er niet altijd aan - soms is een afkorting gewoon makkelijk. Ik doe dat zelf ook wel eens.

Een naam uitzoeken omdat 'ie leuk af te korten valt, zou ik niet snel doen. Ik vind het zeer onlogisch. Zo vind ik Leonore een mooie naam, maar ik zou er geen Noor van maken. Hoogstens als koosnaam. Mocht ik Noor een mooiere naam vinden, geef ik die ook op bij de Burgerlijke Stand. Niet moeilijk doen.

Ik merk dat ik juist namen die niet af te korten zijn leuk: Inte, Irsa en Laïs bijvoorbeeld (Int, Irs en La klinkt iewat vreemd :D).

Fenna

• S@s

Mijn dochter heeft Phaedra, wij korten dit wel altijd af naar Fee.

Wij vonden de naam Fay,Fee altijd erg leuk maar omdat als enige naam te hebben leek mij niet leuk als je wat ouder bent!

Dus kozen wij voor Phaedra, nu kan mijn dochter later zelf kiezen of ze er Phaedra van wil maken of dat ze Fee genoemd wil worden.

Groetjes S@sLise schreef:

• ***Noni***

Ik heb ook een hekel aan afkorten dus ik houd er ook rekening mee.

• Laura + ? (28 juli '09)

Niet afkortbaar? Jawel, met Reef, of Vin

Niet verkleinbaar? Iedere naam is verkleinbaar. Révinnetje?