Waarom?

• MarjoleinAM

De reden waarom mensen uniek willen zijn snap ik, het is niet fijn om te horen dat er in de klas een onderscheid moet worden gemaakt tussen jouw Emma en de Emma's van 3 andere moeders, want kinderen kunnen daar snel lelijke Emma, populaire Emma, domme Emma etc. etc. van maken. En ook wil je meegeven dat jouw kind uniek is en als er dan meerdere mensen op de wereld zijn die zo heten dan is jouw kind niet zo uniek meer. Maar dat je daar zelf namen bij gaat verzinnen die onmogelijk uit te spreken zijn en te spellen dat snap ik dan totaal weer niet. Wat die spelling betreft, de moeder van een van die kinderen die op de lijst van raarste namen 2012 Pipp-Djo die had die extra p toegevoegd omdat ze dat wel mooi vond maar Djo was omdat ze in Nederland Jo (als in Joe) niet kunnen uitspreken, dat vond ze dus zelf niet per se mooi. Dus de reden dat de moeders van de Djaydens en Djasons hun kind die extra D meegeven kan ook een vorm van niet weten hoe je het echt moet spellen zijn of een vorm van ‘we helpen heel Nederland even een handje’

Ik zou zelf ook streven naar een naam die internationaal goed is uit te spreken, goed is te spellen maar toch redelijk uniek is.

Als ik het aan mijn ouders vraag dan hebben ze alleen bewust nagedacht over het feit dat sommige initialen ongewenste effecten hebben, maar verder zijn ze echt gegaan voor wat ze zelf mooi vonden. Zeker mijn vader vind redelijk pestgevoelige namen mooi, dat zijn de ouderwetse lange Hollandse namen, met nadruk op ouderwets. Dan kan je niet echt zeggen van wat doe je je kind aan en waarom geef je dat kind niet gewoon een normale naam, maar toch zijn die namen ook wel redelijk pestgevoelig als ze buiten 't Gooi gegeven worden. Ik denk dat de meeste ouders toch in de eerste plaats denken aan wat ze mooi vinden, ik denk juist dat je de mensen die hun kinderen Nxt en Djayson enzo noemen toch kan vergelijken met ons namengekken, alleen denken wij heel erg aan alle mogelijke problemen die een naam met zich mee kan brengen en zij denken van hoe zorg ik ervoor dat mijn kind uniek is.

• Blue

Floor44

Cherdestiny, Legendaiyro, Queen-ensiellyque, Chavenity, Brianitchio, Djahmahlio, Yah’liyah-Divine, Edsverchainery, Gië-Raysho, Dayshuendro, Jah-Luciëncio, Ashantella, Jovensleymar, Le’Johnso, Naygenn-Ruminey, Jevarryianne, Qivánno-Lorenxio, Raydiënshello, Regencely, Xiovyengelo, Aldreanique, Cedrixianthley, Kaeyano-Casey, Angejahnairah, C’yerlee-Deliyah, Jaydashantheley, Cheynaillyshia, D’Shelainey, Day-Shineneley, Divainchéliënne, Fay’den-river, Gerselayna-Rinshely, Jaevienteley, Dwigh-Shalaino, Ty’chaero-Jenoah, Abbygael-Joy, Jah’Deevah, D’vinejerreau, Jorghinio, Ar’Chianthony, Xi-jeany

Als je naar de namen op de Antilllen kijkt, dan zie je dat dit soort spellingen en voor ons ingewikkelde schrijfwijzen daar redelijk gewoon zijn.

Ik heb ook sterk het vernoemden, dat de meeste ouders van de kinderen die jij opnoemt uit de Caraïben komen.

• San mv2

Vraag me altijd af waarom er wordt gedacht dat je alleen een uniek kind/mens bent als je een unieke naam hebt. Ik probeer mijn kinderen mee te geven dat ieder mens uniek is om allerlei redenen, maar niet in het bijzonder om zijn/haar naam. Mijn kinderen hebben dus geen unieke namen.

Waarom ouders voor een naam als Nxt kiezen… ik heb geen idee.

• Olle

Ik vraag me dat ook af San mv2. Bij mijn favoriete jongens- en meisjesnamen zitten redelijk veel namen die in de top 20 staan, maar ik vind dat geen enkel probleem. Ik zie mijn kind niet als een unieker persoon door een uniekere naam, maar kennelijk zijn er wel veel mensen voor wie dat wel geldt. Of die het idee niet fijn vinden dat het kind een naamgenootje kan hebben op school, zwemles, ballet etc.

• Superwen

Of misschien houden sommige mensen gewoon niet van namen die alom bekend zijn….

• Olle

Goed mogelijk natuurlijk, maar dan is het toch juist wél leuk als het een aantal jaar later ineens een populaire naam is?

• Lola

Ik vraag me hetzelfde af, maar ik vind toch nog een groot verschil tussen een ‘unieke’ naam die ook gekozen wordt om uniek te zijn, en een top10-naam.

Als iemand die zelf aaaaltiijjd naamgenoten in de klas gehad heeft, kan ik toch zeggen dat dat zo leuk is. Maar goed, een naam hebben die niemand kent/kan uitspreken/kan spellen zou ik misschien nog veel erger vinden.

Daarom wil ik later een naam geven die ergens tussenin zit: bij iedereen bekend, maar niet in de top20. Al moet ik zeggen als ik dat nu echt de allermooiste naam vind, laat ik me misschien toch niet tegenhouden.

• Lola

Omdat dat dan bewijst dat veel mensen de naam mooi vinden?

• Olle

Ja, ik zou het zelf juist als een compliment zien. En omdat de naam dan niet meer zo onbekend is. Maar volgens mij wordt het door mensen verschillend ervaren. Zo vind ik namen als Isa, Noa, Milan en Raf al een jaar of twintig leuk. Maar 20 jaar terug zeiden mensen nog: Watte? Gewoon Dennis of Lisa ook goed?

En ik vind het wel een fijn idee dat mensen geen ‘watte-idee’ meer hebben als ik mijn kinderen nu Isa, Noa, Milan en Raf noem en dat het zelfs vrij populaire namen geworden zijn. :)

• Lola

Dus jij wil gewoon een trendsetter zijn! ;)

Nee, ik snap je redenering!