Waarom?

• Floor44

Na de topics over de SVB namenlijst en het babytje Nxt denk ik nu: Waarom? Waarom wil je je kind naar een ding noemen? Waarom wil je dat je kind altijd zijn naam moet spellen? Waarom kies je een ongewone schrijfwijze? Waarom kies je een onuitspreekbare naam?

Of moet ik deze mensen gewoon zien als de trendsetters? Weinig mensen vinden Merel nu een rare naam denk ik, maar ja, dat was waarschijnlijk ooit ook alleen een vogel.

Zijn hier moeders/ vaders met een kind met een bijzondere naam? Waarom koos je hier voor? Waarom noem je je kind bijvoorbeeld Djayson als Jason hetzelfde uitgesproken wordt en ‘normaler’ is?

• Lola

Mijn enige vermoeden is dat die ouders vooral willen dat de naam van hun kind ‘uniek’ en bijzonder is…

Dat ze de nadelen er niet van inzien, snap ik niet, maar denk dat dat hun drijfveer is…

• anoniem

Mijn wedervraag is: Wat is dan precies normaal?

Omdat een aantal mensen iets “normaal” vinden wil dat toch niet zeggen dat anderen dat zo zouden moeten vinden?

Ik vind dat mensen zo snel hun vooroordeel klaar hebben, bijvoorbeeld door te zeggen: “ dat is toch zielig voor het kind?”, vind dat kind dat zelf ook dan?

Misschien vinden de mensen die Djason schrijven, dit gewoon een mooiere spelling, dat kan toch.

Iedereen mag zijn mening hebben vind ik, maar ik vind het wel heel vreemd dat , ook hier op het forum, vaak termen als 'zielig, pestgevoelig etc wordt gebruikt, en laatst zelfs de term arrogant op een topic dat ging over je kinderen naar jezelf vernoemen. Dan vraag ik me af: Waarom? Je weet helemaal niet de achtergrond van de keus van de ouders, dus wie is een ander dan om daar zo over te oordelen.

Ik vind het juist wel stoer dat iemand een naam als nxt aandurft, beter (vind ik) dan allemaal Emma's of Daan's. Hoe een kind zijn naam ervaart kun je toch nooit van tevoren voorspellen.

Laat iedereen lekker in zijn waarde.

• Millie

Ik sluit me wel een beetje aan bij el0512. Wat is de norm tegenwoordig? Moeten we onze kinderen allemaal namen geven die ‘perfect’ gespeld worden, die al jaren in de top 10 staan en waar iedereen van weet hoe het uitgesproken of geschreven wordt? Natuurlijk zijn er ook namen waarbij ik denk: wat zielig. Maar over Djayden, Djayden, Roosa en Alies maak ik me geen zorgen.

Ikzelf heb een naam die op een ‘speciale’ manier geschreven wordt en ja, ik moet veel zeggen hoe hij gespeld word. Ik krijg veel vragen: waarom hebben je ouders voor die schrijfwijze gekozen? Ik ben er alleen maar blij mee. En best trots op mijn naam.

• Vleerkipje

Als je de reacties bij desbetreffend artikel leest, dan vind je het antwoord van de vader zelf.

• Nahariya

Persoonlijk houd ik niet van extreem moeilijke schrijfwijzes, of hele gekke namen. Ik heb zelf een naam die in Nederland erg onbekend is. Hij is niet moeilijk, maar er wordt door Nederlanders van alles van mijn naam gemaakt. Ik moet altijd spellen, herhalen, corrigeren… Ik word daar inmiddels knettergek van. Ik had liever een makkelijkere naam gehad.

Een belangrijk criterium voor de namen van mijn kinderen is dus dat de naam in 1 keer goed uit te spreken moet zijn, en het liefst ook in 1 keer goed te spellen (ook al is dat laatste nooit echt te doen, mensen maken van alles van de meest simpele namen). Toch houd ik ook wel van wat apartere namen. Ik zal niet zo snel voor Emma of Daan kiezen. Mijn jongste dochter heet Sari. Apart, onbekend, maar toch in 1 keer goed uit te spreken en ook voor de meeste mensen in 1 keer juist te schrijven (een enkeling maakt er Sarie van). Voor mij was dit de perfecte oplossing. Ze heeft een naam waarvan er niet nog 3 in haar klas zullen zitten, maar ik heb haar ook niet opgescheept met een naam die ze altijd zal moeten herhalen, verbeteren en spellen.

Waarom anderen het wel leuk vinden om hun kind daarmee op te zadelen vraag ik me ook regelmatig af…

• Ela

Tja, ik vind het dus wel echt zielig (en achterlijk) om je kind Legendaoiry, of O' te noemen. Dan ben je echt heel erg doorgeschoten met ‘heel graag bijzonder willen zijn’ en hou je er geen rekening mee of het voor je kind ook wel leuk is om zo te heten…

• Floor44

Ik wil ook niet perse zeggen dat het zielig of pestgevoelig is, ik vroeg me vooral af hoe ik er naar moet kijken: gek of juist trendsetter. Ik vind het verhaal van Nxt inderdaad leuk om te lezen en probeer ook zeker iedereen in zijn waarde te laten, maar bij onderstaande namen komt toch een ‘Waarom?’ in mij op. Is dat dan gek?

Cherdestiny, Legendaiyro, Queen-ensiellyque, Chavenity, Brianitchio, Djahmahlio, Yah’liyah-Divine, Edsverchainery, Gië-Raysho, Dayshuendro, Jah-Luciëncio, Ashantella, Jovensleymar, Le’Johnso, Naygenn-Ruminey, Jevarryianne, Qivánno-Lorenxio, Raydiënshello, Regencely, Xiovyengelo, Aldreanique, Cedrixianthley, Kaeyano-Casey, Angejahnairah, C’yerlee-Deliyah, Jaydashantheley, Cheynaillyshia, D’Shelainey, Day-Shineneley, Divainchéliënne, Fay’den-river, Gerselayna-Rinshely, Jaevienteley, Dwigh-Shalaino, Ty’chaero-Jenoah, Abbygael-Joy, Jah’Deevah, D’vinejerreau, Jorghinio, Ar’Chianthony, Xi-jeany

Met normaal bedoelde ik gangbaar. Ik had het niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet, daar wilde ik de discussie niet op richten.

Ik zou zelf ook niet voor Daan of Emma kiezen, maar ik ken geen enkele baby/ klein kind in mijn omgeving die zo heet, dus kan me voorstellen dat mensen het kiezen als ze niet zo met namen bezig zijn als wij… Ik herken mezelf wel in Nahariya. Ik hou van aparte namen, die je wel in 1x kan uitspreken.

• Superwen

Mijn jongste heeft een naam die tot 2011 niet in NL bekend was.

Waarom? Omdat ik dat de mooiste naam vond die ik voor hem kon vinden :) Spellen is bijna altijd nodig, want wij hebben de keltische spelling aangehouden, maar dat spellen maakt me niet zo veel uit, als ik 1 keer heb gezegd hoe hij heet weten mensen het iig wel goed uit te spreken :)

• Marloes mv C+R

Ik heb voor mijn dochter een unieke naam, spelling is prima te doen, uitspraak ook. Rava wordt wel eens met een f gespeld, maar verder geen problemen.

Ik heb echt gezocht naar een zo uniek mogelijke naam om daarmee zo ongeveer te kunnen uitsluiten dat ze met een naamgenoot in de klas zou kunnen komen.

Daarnaast wilde ik haar echt iets meegeven m.b.t. betekenissen. Dat is zeker gelukt.

Rava zit nu in een fase dat ze liever Anna o.i.d. had willen heten, maar dat heb je met 8-jarige meisjes ;). Mocht ze later echt niet blij zijn met haar naam, kan ze altijd nog kiezen uit haar andere namen Victoria en Luna, of daar een verbastering van maken.

Ceder komt vaker voor, maar is altijd goed uit te spreken, soms wordt het met een S geschreven, maar ach, van Marloes kan je ook Marlous maken en ik las zelfs ze spelling Marlouz. Zo ook met Tom/Thom en Esther/Ester. Allemaal familieleden.

Ik heb het in de omgeving meegemaakt dat iemand een kindje kreeg met een naam die maar 40 keer in Nederland is gegeven, waarop de dag erna een kindje geboren werd in mijn omgeving met dezelfde naam. Nu ken ik ze beide goed, maar ten tijde van de geboorte maar vaag. Over toeval gesproken… Hoe unieker de naam, hoe minder kans dat dit soort dingen gebeuren…