Wat vinden jullie van dit gebruik?

  • Olle

    Hier in de omgeving ben ik het volgende gebruik al meer dan eens tegengekomen:

    Kindje krijgt 3 namen. Eerste naam is een naam die de ouders het mooist vinden. Tweede naam is de naam van de peter en de derde naam is de naam van de meter. De voornaam wel te verstaan en geen afgeleide daarvan.

    Dus kan het voorkomen dat een jongen Tom Johan Annelies wordt genoemd. En een meisje Lisa Cindy Olivier.

    Zonder dat de namen van deze tijd zijn, leuk bij elkaar klinken of aangepast zijn naar het geslacht van de baby.

    Ik vind het echt vreselijk. Zou mijn keuze nooit zijn…

  • cdm

    brabant ????

  • Vleerkipje

    “Zonder dat de namen van deze tijd zijn, leuk bij elkaar klinken”

    Deze twee zijn totaal onbelangrijk vind ik

    “onaangepast zijn naar het geslacht van de baby”.

    Mijn keuze zou het ook niet zijn =)

  • -Emmy-

    Zou ik ook nooit doen, maar ergens snap ik 't wel.

  • Floor44

    Dat de namen niet aangepast zijn aan de tijd vind ik heeel goed. Ik vind vernoemen = vernoemen. Een andere naam er van maken is niet écht vernoemen. Een kleine aanpassing om het lekker te laten lopen, snap ik wel (Anne ipv Anna oid).

    Ik zou het wel aanpassen aan het geslacht.

  • Lola

    Hier in Vlaanderen is dat bij bijna iedereen zo, volgens mij.

    Ik zou het ook niet leuk vinden, toch één voordeel aan geen peter en meter hebben ;)

  • Lorelei

    Mee eens. Zo zou ik het ook doen.

  • Ela

    Ik zou het ook niet doen, toch minstens aan het geslacht aanpassen.

    Verder vind ik aanpassen aan de tijd afhangen van de naam. Johan vind ik prima, maar Sjaak of Cor of iets dergelijks zou ik toch echt aanpassen. Eigenlijk vind ik voor een tweede naam bijna geen enkele naam met 1 lettergreep mooi. Maar gelukkig hadden vroeger de meeste mensen officieel een langere naam dus dan kan je die mooi nemen en heb je toch geheel correct vernoemd :). Dan wordt het dus Cornelis of Jacques.

  • Anonimus

    Wilde het net zeggen. Hier heel normaal! Sterker nog, ik weet niet of ik iemand ken met een tweede/derde naam die niet van de meter/peter of aanpassing naar geslacht is.

  • Superwen

    In Limburg ook normaal. Mijn man heeft Elisabeth als doopnaam…

    Ik vind het niet kunnen en heb er bij mijn zoon Elijah van gemaakt :D