Wat vinden jullie van dit gebruik?

  • Blue

    Dat is een goed katholiek gebruik. In Limburg is dat heel normaal.

    Mijn broers hebben alle 3 de naam Maria erbij.

    Niks mis mee.

  • Olle

    Oh wat grappig dat dit fenomeen bij velen zo bekend/gebruikelijk is. Ik dacht dat er eigenlijk meestal vernoemd werd naar opa's en oma's en dat een doopnaam/tweede naam (bijv. Wilhelmina) bij een jongen dan vanzelfsprekend Willem of Wilhelmus werd, maar dat is dus niet zo.

    Maakt het wel lastiger om een 2e of 3e naam “voor de mooi” te geven. Noemen wij ons kind bijvoorbeeld Madelief Charlotte Olivia dan gaan mensen er van uit dat Charlotte en Olivia de namen van tantes (of meters) zijn, niet dat het gewoon namen zijn die we toevallig mooi vinden. Mijn vriendin vindt 2 of meer namen er ook een beetje katholiek uitzien. Ik vind dat alleen wanneer het namen zijn als Petronella, Catharina, of overduidelijk vernoemingen naar een peter en meter. Maar aan de voorletters zie je dat natuurlijk niet.

  • Karlijn

    Mijn broer heeft ook de naam Maria maar de namen van peters en meters worden hier niet gegeven. Zou ik ook echt niet leuk vinden.

  • Marieke72

    Ik ken het gebruik van krijgen van de naam van je peter/meter wel maar niet dat je als meisje echt een jongensnaam krijgt en andersom.

    Alleen de naam Maria voor een katholieke jongen ken ik dan weer wel.

    Ik zou zeker de namen aanpassen aan het geslacht.

  • Olle

    Ja, daar verbaasde ik mij dus ook over. En dan nog niet eens met de “ouderwetse” doopnamen, maar wel wanneer jongens als tweede naam Sandra of Marleen krijgt, of een meisje dat als tweede naam Dennis of Vincent krijgt.

  • S.

    Hier

    Dochter-oma-oma-moeder.

    Zoon-opa-vader-opa

    Zoon-vader-oom-oom

    En dan hebben we gekozen voor de ‘langere’ variant. Cor zou dus Cornelius worden.

    ik heb een dubbele naam. Marie-naam, we hebben bij dochter Maria gebruikt ipv mijn voornaam.

  • Millie

    Ja inderdaad. Ik ben niet vernoemd naar mijn meter of peter, maar ik ken heel veel mensen die dat wel zijn. En als meisje dan een mannelijke 3de naam hebben.