Namen die je afschreef nadat iemand ze uitsprak

• Olle

Ik vroeg me af of het volgende herkenbaar is.

Hebben jullie wel eens een naam op je lijstje gehad (of gewoon in het algemeen, een naam die je kende en wel aardig vond) maar nadat iemand hem uitsprak dat je hem toen opeens ZO lelijk vond.

Mij is dat al bij een aantal namen gebeurd. Gelukkig niet echt met “kanshebbers” maar toch, wel namen die (daardoor) niet eens meer kanshebber kunnen worden.

Bij mij is dat gebeurd met:

Anaïs

Florence

Olaf

Loïs

Solange

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

• Maren

Ja, dat kan ik me voorstellen.

Ik vind Bregje bijvoorbeeld een mooie naam, maar met harde g écht lelijk.

Ook Mirte vind ik boven de rivieren lelijk uitgesproken worden (als Miiiirte).

Daardoor zou ik deze namen waarschijnlijk niet kiezen.

• Madelief mv 1

Met stip op 1 : Naomi!

Je moet eens in de spiegel kijken als je de naam langzaam uitspreekt ;)

• MarjoleinAM

Het meest recente geval:

Tessel

Op zich zie je wel dat het de fonetische uitspraak is van het eiland Texel maar als iemand dan opeens de telefoon opneemt met die naam komt dat besef 10x zo hard aan.

• Tes.

Ik ben van de Engelse namen en vind Grace een hele mooie naam. Maar nooit dat ik die zal geven, ook niet wanneer ik over een aantal jaar niet meer hier woon. Mijn familie kan deze naam namelijk echt niet uitspreken, dat wordt hier in onze woonplaats Krees en dat vind ik zo lelijk.

• anoniem

Ja ik heb dat gehad met Claire, was jarenlang mijn nummer 1, totdat ik meerdere mensen hem echt vreselijk bekakt uithoorde spreken, met zo'n R van uit het Gooi ofzo, met een hete aardappel. Echt superleliijk.

Hoe zei die persoon dan bij jou de naam Olaf, ben ik wel benieuwd naar, mijn kat heet zo en vind het nog steeds een leuke naam, klemtoon leg ik op de o, maar niet heel “hard”als je begrijpt wat ik bedoel.

• Lieve!

Ik heb dat onder andere met Juno.

Sommige mensen spreken Juno uit als: You Know.

Dus ik hoor nu telkens You Know in mijn hoofd als ik Juno lees. Terwijl ik het op papier een hele mooie naam vind.

Ik heb het nog wel met meer namen, maar daar kan ik nu even niet opkomen.

• Anonimus

Ik heb met heel veel namen, dat ik ze mooier vind op papier dan als je ze uitspreekt!

Namen op doffe e bijvoorbeeld, die -e valt zo snel weg als je er een ander woord na zegt. Jammer!

Maar zo concreet als jij 't noemt heb ik eigenlijk nog nooit gehad.

• Olle

@ Triemiento: Met een heel langgerekte Ooooo: Ooooooolaf

En dat klonk niet als de frisse, korte naam die ik in gedachten had.

• Ela

Ik heb het inderdaad ook met Anaïs en met Nathan/Nathaniel. Vind ik een prachtige naam maar het wordt in Nederland zo lelijk uitgesproken. Sowieso vind ik dat de (mooie) klank van veel Franse en Engelse namen in het Nederlands erg lelijk wordt. Bijvoorbeeld Gabriel/Gabrielle, Samuel, Marise, Chloe, Ian, Connor, etc etc.

Ook vind ik vaak namen met een G bij de uitspraak ineens erg hard, terwijl ik het dan qua letterbeeld wel mooi vond.