Nederlanders en hun naamkeuzes

• Nahariya

Ik was net wat aan het rondlezen op voornamelijk.nl toen ik ineens aan iets dacht.

Nederlanders hebben een hele bijzondere manier van namen kiezen voor hun kinderen. Het Nederlands is een hele rijke taal, en er zijn heel veel echt Nederlandse namen die we kunnen kiezen voor Nederlandse kinderen. Daaronder reken ik ook namen als Daan, Fien, Lotte en Sanne, namen die weliswaar van een buitenlandse naam afkomstig zijn maar zelf Nederlands zijn. Aan Nederlandse namen hebben we dus echt geen te kort.

Het valt me op wanneer ik kijk naar namen die in andere landen worden gegeven, dat daar veelal tot altijd bij de oorspronkelijke taal en cultuur van dat land wordt gebleven. In Spanje hebben de kinderen dus Spaanse namen, in Amerika hebben ze Amerikaanse namen, in Turkije hebben de kinderen Turkse namen, in China hebben de kinderen Chinese namen, in Frankrijk Franse namen, etc.. In heel veel landen wordt gebleven bij de taal van het land. Een Turkse Jaicey of een Chinese Aimée zul je niet vaak voorbij zien komen, denk ik.

Nederland is één van de weinige landen (ik durf niet “enige” te zeggen) waarin ouders massaal over de grens zoeken naar namen voor hun kinderen. Een oer-Hollandse Jaicey of Aimée is geen uitzondering. Nederlandse ouders kiezen voor Italiaanse namen zonder dat ze een Italiaanse afkomst hebben, Franse namen terwijl ze zelf helemaal Nederlands zijn, etc. Aziatische namen voor Nederlandse kinderen ben ik nog niet tegengekomen, maar hoe lang zal het duren voor we een blonde Ling of Hue hebben?

Het meest interessante vind ik nog wel dat Nederlanders weliswaar graag een naam uit een andere cultuur kiezen, maar vaak deze naam dan wel vernederlandsen of verengelsen. Dylano was ooit de Italiaanse naam Delano maar is nu verengelst. Aimée wordt ineens uitgesproken als aai-mee. Rachel is reetsjel. Iedereen is natuurlijk vrij om te kiezen wat hij wil, en wie reetsjel een mooiere uitspraak vindt dan ra-gel mag daarvoor kiezen. Maar ik vind het een interessant onderzoekspunt, waarom Nederlands dit doen. Waarom is Nederland als enige of één van de weinige landen terecht gekomen in een tijdperk waarin namen allemaal Engels en uniek zijn?

Ik vind het een interessant thema om te onderzoeken. Waarom blijven Nederlanders niet bij hun eigen taal, maar zoeken ze het over de grens? Waarom zijn Nederlanders (misschien samen met Belgen) de enigen die dat doen? Waarom noemen Spanjaarden hun kind geen Sanne, en Amerikanen hun kind geen Rayan? Waarom doen alleen Nederlanders dat?

Ik denk niet dat jullie daar een verklaring voor hebben, maar wie weet heeft iemand een mooie theorie of toevoeging? Het lijkt mij erg interessant om dit eens te onderzoeken.

• Lieve!

Helaas ben ik nog maar eerstejaars studente Nederlandse taal en cultuur anders had ik vast en zeker wat meer over dit onderwerp geweten, nu heb ik geen theorie of verklaring voor dit (inderdaad zeer interessante) fenomeen.

Het is wel een leuk onderwerp voor een bachelorscriptie!

• Millie

Inderdaad een heeeeel boeiend thema voor een bachelorproef (zo heet dat bij ons).

Jammer genoeg studeer ik helemaal geen Nederlands….

• Kaat

Engelse namen: Misschien door de Engelse/Amerikaanse invloeden in Nederland (op radio en tv hoor je Engels, al van jongs af aan, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland?)

Franse namen: Vroegâh was Frans natuurlijk überchique, en kregen chique mensen ook Fransen namen. Inmiddels zijn sommige namen zo ingeburgerd dat ze misschien niet meer als chique gezien worden, maar ik denk dat de geschiedenis hier toch wel een grote rol speelt.

Dit zijn twee ideeën die meteen in me opkomen. Niet wetenschappelijk onderzocht uiteraard ;)

Overigens vind ik het niet zo vreemd dat namen Nederlands uitgesproken worden, ik denk dat het niet meer dan natuurlijk is om klanken die dicht bij de klanken van jouw taal liggen aan jouw taal aan te passen. Hoeveel mensen kunnen Matthew nou uitspreken zoals het eigenlijk hoort (ik niet ;) ). En dus wordt het Metjoe.

• Vleerkipje

Nederlanders zijn hun patriotism verloren.

Dat maakt het grootste verschil denk ik, ook bij naamkeuze.

Daarnaast kijkt de gemidddelde nederlander meer buitenlandse tv.

(dus veel meer invloed van buitenaf)

Een duitser kijkt duits, een spaanjaard kijkt spaans etc.

Ook weer een beetje dat patriotism dat zij nog wel hebben en wij niet meer.

Ik hoop dat de duitsers, spanjaarden, italianen etc altijd blijven kiezen voor authentieke namen.

Vééééééél leuker :)

• Marieke72

Ik denk dat Nederlanders als geen ander in aanraking komt met buitenlandse talen. Denk alleen al aan TV: wij zijn een van de weinige landen die bijna alles ondertiteld als er een vreemde taal wordt gesproken. Ik denk dat een klein land als Nederland/België meer over de grens kijkt dan bijv. Amerika of China. Nederland is ook het land waar ruim 100 nationaliteiten samen leven, Amsterdam is zelfs een keer tot de meest multiculti plaats gekozen: 177 nationaliteiten!

• Sas30

Ter aanvulling op wat al eerder is genoemd over de invloed van de tv: inderdaad wordt in Nederland bijna alles ondertiteld en kom je op die manier met buitenlandse namen in aanraken. In veel andere landen wordt werkelijk alles nagesynchroniseerd (denk aan Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld) met daarbij ook regelmatig aangepaste namen.

• Sulio

Komt door de multiculti samenleving :) En ik ken echt heel veel Nederlanders die ook Nederlandse namen aan hun kinderen geven. Daarnaast valt het in Frankrijk heel erg mee wat niet Franse namen betreft. Ik volg het een beetje omdat ik van Franse namen hou. Namen uit top 20 2012: Lucas, Arthur, Nathan, Ethan, Nolan, Hugo, Gabriel, Raphael, Sacha, Noah, Kylian. Enzo is daar ook heel erg populair de laatste tijd. En bij de meisjes: Emma, Chloe, Zoe, Lea, Lola, Lily, Lena, Anna, Ines, Luna.

• Avalon

Denk dat naast de genoemde redenen ook nog meespeeld dat Nederland verschillende malen bezet en dus beïnvloed is door andere landen.

Delen van NL zijn door de fransen / spanjaarden / duitsers bezet geweest en aangezien we daarnaast lange tijd een welvarende verzorgingsstaat waren, zijn er ook veel mensen uit omringende landen onze kant uit getrokken. Meer buitenlandse invloeden en dus misschien daaruit voortvloeiend meer buitenlandse namen ?

• Ellen

Ik vind dit een onderzoekje voor Emma en/of Maarten!