Stel dat...

• Nahariya

Stel nou dat het op een of andere manier mij gegund is om ooit nog een vierde kindje te krijgen. Op dit moment schat ik die kans heel klein, maar je weet maar nooit…

Ik zit dan een beetje na te denken. Meisjesnamen die ik mooi vind zijn onder andere Lina, Nora, Lira, Nila, Alia… Kort met veel a en i. Bij de namen van mijn dochters zou dat passen, maar met de naam van mijn zoon er straks bij, passen deze korte, moderne namen niet meer in het rijtje.

Hetzelfde met de jongensnamen, waar ik onder andere Noah, Ben, Jaro en Isaï erg mooi vind. Die passen nu wel, maar straks niet meer.

Mocht er ooit dus toch nog eens een vierde kindje bij komen, dan kan ik al mijn favoriete namen niet meer gebruiken. Of ik moet er genoegen mee nemen dat de combinatie voor geen meter loopt. En daar houd ik niet van, het moet wel lekker lopen en er graag ook op papier mooi uitzien.

Namen die er dus wel bij zouden kunnen, zijn traditionele, wat ouderwetse, Bijbelse namen. Namen zoals Maria (kan niet meer gebruikt worden). Bij de jongensnamen kom ik nergens op, bij de meisjesnamen blijft het bij deze ene die ik nooit zal kiezen om verschillende redenen, ondanks dat ik het wel echt een prachtige naam vind.

Heeft iemand nog wat ideeën? Bijbelse, liefst christelijke namen die nu niet modern zijn en overal gegeven worden (dus geen Lucas, Levi, Daniël, etc.), maar ook niet vreselijk onbekend. Eigenlijk zoek ik namen die vroeger vaak werden gegeven, maar nu niet meer. Ouderwetse namen dus, zoals Jakob. Maar ook weer niet te lang, want de namen van mijn dochters zijn heel kort. Dat staat anders ook weer zo raar. Oftewel, volgens mij heb ik onmogelijke eisen. Ik kom er zelf niet uit. Maar misschien kunnen jullie er iets mee…

Edit: op dit moment heb ik verzameld:

Abraham

Maria

Jozef

Marcus

Baruch

Mozes/Moses

Athalia

Melchior

Dit is dus zo'n beetje de stijl waar ik in zoek.

• sdm

hoe heten je andere kids?

• Nahariya

Mara en Sari. De jongste komt Jakob te heten.

• Sas30

Jozua

Aäron

Ismaël

Ruben

David

Tamar

Judit

Ziva/Zifa

Laïs

Sarai

Bedoel je zoiets? Of denk ik nu totaal verkeerd…

• sdm

waarom heb je voor de naam jakob gekozen?

• Nahariya

Saraï zit in de goede richting, maar kan ik onmogelijk kiezen met al een dochter die Sari heet. De rest vind ik te modern.

• Nahariya

Tja waarom? Omdat ik het een mooie naam vind.

• sdm

ok ha ha

hij is ook Mooi!

welke namen stonden nog mer op je lijst

• Nahariya

De namen die in mijn openingspost staan.

• anoniem

Vond jij Isaak ook niet een mooie naam?

In mijn familie komt ook een Michaël voor, dus niet uitgesproken als Maikel, maar als Migaa-el. Misschien vind je dat iets?