Deze namen voor een Nederlands meisje

• Maartje

Millie en Liore, een Noorse naam zou ik misschien wel eerder kunnen geven dan een Turkse naam, mits de klank van de naam ook mooi in het Nederlands klinkt. Ik vind Arabische namen vaak minder passend bij een Nederlands kindje, omdat ik dan een getint kindje met donker haar voor me zie en de naam zelf uit een hele andere cultuur komt. Dat houdt me dan toch ergens tegen en sla ik aan de twijfel, hoe prachtig en normaal de naam ook in het Nederlands klinkt. Ik heb absoluut niets tegen Turken, laat dat duidelijk zijn, maar de keuze van een naam is gewoon erg belangrijk en die moet in mijn hoofd gewoon kloppen.

Over het algemeen zou ik Spaanse en Italiaanse namen (ook vaak erg mooi!) ook niet snel overwegen.

• MarjoleinAM

In welke zin is het confronterend? Want wat denk je dat die mensen tegenhoudt? Want ik heb het vermoeden dat je denkt dat mensen het discriminerend bedoelen..

Ik zou ook niet zo snel voor een duidelijk Turkse naam gaan al vind ik er een aantal wel erg mooi vind. Dat heeft er gewoon mee te maken dat de meeste mensen, ook hier, namen als Luigiano niet vinden kunnen voor een Nederlands jongetje. Is dat dan ook confronterend?

• Maartje

MarjoleinAM Schreef:

——————————————————-

> In welke zin is het confronterend? Want wat denk

> je dat die mensen tegenhoudt? Want ik heb het

> vermoeden dat je denkt dat mensen het

> discriminerend bedoelen..

>

> Ik zou ook niet zo snel voor een duidelijk Turkse

> naam gaan al vind ik er een aantal wel erg mooi

> vind. Dat heeft er gewoon mee te maken dat de

> meeste mensen, ook hier, namen als Luigiano niet

> vinden kunnen voor een Nederlands jongetje. Is dat

> dan ook confronterend?

Dit idee heb ik ook, dat mensen denken dat het discriminerend wordt bedoeld. Is bij mij niet het geval en ik denk bij anderen in dit topic ook niet.

• Millie

Ik vroeg me gewoon af of je een onderscheid zou maken tussen bv. Noorse namen of Turkse namen. Of om een ander voorbeeld te nemen, of je je kind wél gemakkelijker een Spaanse naam zou geven. Antwoord is duidelijk, bedankt!

• Anonimus

Dankjewel voor je reactie.

Ik zie de naam Elif helemaal niet als erg buitenlands, ik wist dat het een Turkse naam was omdat ik met namen bezig ben, maar ik ken geen enkele Elif en ik zou er helemaal niet van opkijken om een blond meisje met blauwe ogen te ontmoeten met die naam. Ik vind de naam perfect in de lijn liggen van Elin, Liv,…

Vandaar begreep ik niet zo goed de twijfel, tegenover Shioban bijvoorbeeld, die ik veel meer “buitenlands” vind aan doen. Veel moeilijker en “vreemder” (wel mooi hoor, dat bedoel ik niet).

Daarom mijn vraag, ik merk nu dat jij een ander beeld hebt bij de naam Elif en dan snap ik je twijfel.

• Anonimus

Zie mijn reactie op Maartje.

Het voelt voor mij aan alsof jij vindt dat ik een ongehoorde vraag heb gesteld. Jammer, ik vroeg om een verduidelijking omdat ik twijfelde over de reden van twijfel. Ik heb het woord discriminerend niet genoemd en er stond absoluut geen beschuldiging in mijn reactie. Ik vroeg me alleen af of er een grotere terughoudendheid was voor het gebruiken van een Turkse naam, tegenover een Ierse.

• Nanah

Elif en Maiwenn heel mooi!

• MarjoleinAM

Ik weet dat je het woord discriminerend niet gebruikte, daarom had ik het ook over een vermoeden. Waarom had ik dat vermoeden omdat je de woorden ‘aanvallen’ en ‘confronterend ’ gebruikte dus het leek net alsof je bij voorbaat je excuses aanbood voor een verwijt. Dus daarom stelde ik ook de vraag of het ook confronterend was of een Italiaanse naam voor een Nederlands jongetje dat daar terughoudend over gedaan werd of dat ook confronterend was omdat ik niet precies weet wat jij er confronterend aan vindt.Dus vandaar…

• Olle

Ik denk dat ik Maartje wel begrijp hoor.

Aan Sven of Sophie zal iemand niet zo snel vragen: Ben je Scandinavisch/Frans? En aan Elif zou men wel kunnen vragen: Ben je Turks? En daarna: Ben je moslim?

Je hoeft geen racist te zijn om dit “niet leuk” te kunnen vinden. En ik denk dat een Sven of Sophie het ook niet leuk zou vinden als ze steeds naar hun afkomst of religie zouden vragen, alleen gebeurt dat niet. Dat maakt het verschil denk ik.