Naam niet mooi door betekenis

• Floor44

Hebben jullie ook namen die je echt niet mooi kan vinden door de betekenis, maar de klank verder misschien wel mooi vindt?

Ik heb dat bij:

Demi - half (alsof je je kindje niet voor vol aan ziet..)

Feline - kat

Laatst hoorde ik (of las ik hier?) dat ouders geweigerd zijn toen ze hun dochter Urine wilden noemen..

Bij Roos, Merel, Tijm, Roosmarijn denk ik wel in eerste instantie aan een naam.

• Blue

Ik heb dat niet zo. Ik kijk voornamelijk naar de herkomst van de naam, niet zo zeer naar het woordbeeld.

Demi komt voor mij van Demetria en heeft voor mij dus niets te maken met het Franse demi (hoewel ik vloeiend Frans spreek)

Feline komt voor mij van Felix / Felicia, dus ook daar geen associatie met ‘kat’

• JE

Bij de namen die jij noemt heb ik dat niet maar bijvoorbeeld wel bij de naam Jezebel. Snap niet dat mensen hun kind zo kunnen noemen…

• Olle

Ik heb dat met Svenja. Is een meisjesnaam maar betekent ‘jongen’.

• Sydney

Ik sluit me bij jou aan..

F.eline betekent tevens geluk of God geneest daarom hebben wij onze dochter wel zo genoemd :);)

• Dag

Ik vind de naam Mara mede niet mooi omdat het ‘bitter’ betekent en dat kan ik er niet los van zien.

• Maren

Maar dat geldt dan toch ook voor Maria, Marieke, Meike, Mia, Mare, Mirjam enz enz. Vind je die dan ook allemaal niet mooi daardoor?

Als een betekenis niet heel duidelijk is, of als ik de betekenis zelf niet meteen koppel aan de naam, zou ik er denk ik niet veel rekening mee houden. Het is maar net wat je zelf denkt bij een naam.

Inte bijvoorbeeld zou ik misschien mooi kunnen vinden als ik niet meteen aan het zweedse woord "niet' zou denken. Voor iemand die geen zweeds kent is dat natuurlijk geen probleem.

• -Emmy-

Bij demi heb ik dat ook, bij Feline helemaal niet.

Andere namen weet ik zo niet.

Ik heb wel dat ik bij Senne en Senna aan sennepeulen zijn die goed zijn voor de stoelgang. Vind die namen heel erg lelijk, maar niet per se daarom.

• isra

ik heb dat ook met de naam mara en zou daarom sneller voor mare ( van de zee) of maya kiezen

maria marieke mirjam enz betekenen niet bitter

betekenis is voor mij erg belangrijk, na de klank het belangrijkste, ik zoek altijd op wat een naam betekend, dus ook als de betekenis relatief onbekend is

• MarjoleinAM

Marjolein schijnt ook een afgeleide van Maria te zijn, dus ik ben ook bitter. Ik moet zeggen dat ik de letterlijke Marjolein toch erger vind dan bitter xD

Ik vind de naam ‘Noël’ heel mooi, hou ook super veel van kerst maar ja dat wordt 'm dan toch niet zo snel.

Ik heb met Feline ook een overduidelijke kattenassociatie. Feline wordt in het Engels vaker gebruikt dan je zou denken, in boeken kom je het vaak tegen als super creatief bedoeld bijvoegelijk naamwoord. Ik denk dat ik het daarom ook geen mooie naam vind want het is op zich wel mijn stijl.

Ik denk dat heel veel ingeburgerde namen dat je daarbij de associatie verliest. Ik denk ondanks dat Marjolein een vrij letterlijke betekenis heeft mensen niet meteen denken aan het kruid, of als ze dat wel doen dat niet als storend zien. Terwijl bij namen als Storm en Zilver mensen toch eerder geneigd zijn om daar hun bedenkingen bij te hebben. Je kan Marjolein of Roos of iets dergelijks een lelijke naam vinden maar je zal de ouders niets verwijten wat dat betreft.

Namen met betekenissen als ‘blind’, ‘crooked’ of iets wat genetisch volstrekt onmogelijk zou zijn (gezien de genen van paps en mams) zou ik snel overslaan. Al is de betekenis soms wat vergezocht, kinderen gaan het toch opzoeken, niet alleen namengekken doen dat.