Meer leuke meisjesnamen?

• Charlou

Ik vraag me af of het volgende alleen bij mij toeval is of dat dit een logische verklaring heeft.

Ik merk namelijk dat ik bij ongelooflijk veel meisjesnamen wel een gevoel heb van; wat een leuke naam zeg!! Zou ik zelf echt goed kunnen geven.

Bij jongensnamen daarentegen heb ik echt heel erg veel moeite om daar echt een gevoel bij te hebben van; ja! Dat zou ik kunnen geven.

Hebben jullie dit ook, of juist meer bij jongensnamen of helemaal niet? Wat zouden jullie voor verklaring kunnen verzinnen?

Ben wel erg benieuwd naar jullie reacties! Alvast dank!

• Lorelei

Ik heb niet echt een beeld van jouw namensmaak, maar ik weet wel dat er veel meer meisjesnamen zijn dan jongensnamen. Als je bijvoorbeeld al kijkt naar een site als zeevannamen (ik weet ff geen beter voorbeeld) dan zijn daar ruim 11.000 meisjesnamen en 10.000 jongensnamen. Als je meer keus hebt, vind je sneller iets dat bij je past. Maar dat verklaart niet alles natuurlijk.

Wat volgens mij ook meespeelt is dat een jongensnaam eerder aan meisjes wordt gegeven dan een meisjesnaam aan een jongen. Zo worden die jongensnamen eigenlijk onbruikbaar, omdat niemand ze meer wil geven.

En mensen zijn volgens mij al vanzelf creatiever bij de keuze van een meisjesnaam en conservatiever bij de keuze van een jongensnaam. Dat gevoel heb ik tenminste. Ik zie in gezinnen vaker een wat apartere meisjesnaam bij een alledaagse jongensnaam, dan een aparte jongensnaam bij een alledaagse meisjesnaam. Waarom meisjesnamen aparter mogen zijn (en de jongensnamen normaler moeten klinken), weet ik niet. Maar het geeft wel meer mogelijkheden voor meisjes en minder voor jongens.

Dus kortgezegd is dit wat ik denk:

- Er zijn al meer meisjesnamen dan jongensnamen

- Van die jongensnamen worden er ook nog door meisjes “ingepikt”

- En men kiest niet zo snel 1 van de apartere namen voor een jongen

• Olle

Nee, ik heb zowel een lijstje met meisjesnamen als een lijstje met jongensnamen waar ik een héél goed gevoel bij heb. Maar bij de meisjesnamen heb ik wel één heel duidelijke favoriet, terwijl ik de jongens gevoelsmatig een ‘gedeelde eerste plaats’ hebben.

• Tineke

Of je ziet meer leuke meisjesnamen omdat het je gewoon meer interesseert en je dus ook meer leuke ziet.

Ik kijk als ik eerlijk ben altijd meer naar meisjesnamen, ik heb dan ook twee meiden, en ben ook een echte meisjesmama. Niet dat ik jongens niet leuk vind, maar toch heb je bij sommige wel dat is een echte jongensmama of dat een echte meisjesmama.

• Persansept

Ik zie zelf veel meer leuke jongensnamen. Meisjesnamen heb ik ook genoeg maar toch blijft het twijfelen, het lijkt alsof ik altijd opzoek ben naar dé perfecte meisjesnaam, terwijl ik bij jongens dat niet heb, daar heb ik ook echt een favoriet.

• Nahariya

Ik weet ook veel meer leuke meisjesnamen dan jongensnamen. Maar handig vind ik het niet. Ik kan een lijst maken met zeker 20 meisjesnamen die ik allemaal echt zou kunnen kiezen. Met als gevolg dat een keuze maken erg moeilijk is. Want welke namen die het allemaal helemaal zijn moet ik toch laten liggen?

Mijn lijstje jongensnamen is veel korter en daardoor veel overzichtelijker, dé jongensnaam had ik zo gevonden.

Waardoor het komt? Geen idee!

• Sydney

Ik beschouwde mezelf ook als een echte meisjesmama..totdat ik een jongetje kreeg na mn dochter :D

• Nahariya

Haha hier hetzelfde. Ik vond mezelf een echte meidenmama, met 2 dochters. Totdat ik te horen kreeg dat nummer 3 een jongen is. Sindsdien ben ik compleet omgeslagen ;) En dan is hij nog niet eens geboren.

• Lorelei

Je kan ook teveel keus hebben ;)

Da's ook een nadeel van het prikbord :D

• Sydney

Geloof me maar…je zult compleet verliefd zijn en blijven!! Jongens zijn zó leuk en voor mama's erg speciaal! Ik moest echt wennen aan het idee, ik ben altijd van de roze en de prinsessen geweest en had dus ook een 2e dochter verwacht. Wat..ik was heilig overtuigd, had de meiden gordijnen al gekocht ;) Heb wekenlang gedacht dat ze het fout gezien hadden op de echo haha :D

De naam was een ramp (vraag Liore ;)) maar ik ben zoooo gek op mn jochie!