Ik heb niet echt een beeld van jouw namensmaak, maar ik weet wel dat er veel meer meisjesnamen zijn dan jongensnamen. Als je bijvoorbeeld al kijkt naar een site als zeevannamen (ik weet ff geen beter voorbeeld) dan zijn daar ruim 11.000 meisjesnamen en 10.000 jongensnamen. Als je meer keus hebt, vind je sneller iets dat bij je past. Maar dat verklaart niet alles natuurlijk.
Wat volgens mij ook meespeelt is dat een jongensnaam eerder aan meisjes wordt gegeven dan een meisjesnaam aan een jongen. Zo worden die jongensnamen eigenlijk onbruikbaar, omdat niemand ze meer wil geven.
En mensen zijn volgens mij al vanzelf creatiever bij de keuze van een meisjesnaam en conservatiever bij de keuze van een jongensnaam. Dat gevoel heb ik tenminste. Ik zie in gezinnen vaker een wat apartere meisjesnaam bij een alledaagse jongensnaam, dan een aparte jongensnaam bij een alledaagse meisjesnaam. Waarom meisjesnamen aparter mogen zijn (en de jongensnamen normaler moeten klinken), weet ik niet. Maar het geeft wel meer mogelijkheden voor meisjes en minder voor jongens.
Dus kortgezegd is dit wat ik denk:
- Er zijn al meer meisjesnamen dan jongensnamen
- Van die jongensnamen worden er ook nog door meisjes “ingepikt”
- En men kiest niet zo snel 1 van de apartere namen voor een jongen