Poolse naam in Nederland

  • Lizzy27

    Ik heb een Finse vriendin die vorige zomer bevallen is van een zoontje W.altteri, dus zei heeft ook gewoon voor een Finse naam gekozen, zonder rekening te houden met wat in vlaanderen wel of niet kan. Zo geef je je kind toch iets van je afkomst mee. Bovendien zijn er zoveel aparte namen in omloop dat dit ook wel best kan.

    Van je lijstje vind ik Daria het mooist. Bij de jongensnamen zou ik kiezen voor Szymon. De schrijfwijze is voor Nederland wel wat apart,

  • Rigtje

    Ken een poolse vrouw (Aneta) die net een zoontje heeft gekregen, Szymon!

    Szymon is met de Sz-schrijfwijze wel altijd-te-moeten-spellen-naam, maar vind m voor hier in Nederland heel goed kunnen!! Vind 'm qua uitspraak ook nog leuker dan Simon.

  • Maren

    Daria vind ik goed kunnen voor hier! De andere meisjesnamen zijn in het nederlands nogal ouderwets.

    Daria komt hier niet echt voor maar is (denk ik) goed uit te spreken.

    De jongensnamen zijn moeilijk denk ik!

    Maciej is wel de moeilijkste denk ik, ik ken toevallig een poolse jongen die zo heet, dus weet hoe je het uitspreekt. Dat is hier niet echt handig denk ik.

    Szymon zou misschien nog wel kunnen, al wordt het dan nooit echt goed uitgesproken waarschijnlijk. Sjimmon is het beste dat nederlanders ervan zouden kunnen maken, ben ik bang.

  • Maren

    Je noemt Katarzyna, maar Kasia vind ik ook wel leuk voor hier.

    En wat vind je van Aleksander?

  • Sophia

    Hallo,

    Leuke vraag! Persoonlijk vind ik Kartarzyna heel mooi, maar ik denk niet dat heel veel Nederlanders dat met mij eens zijn… Het lijkt me ook goed uitspreekbaar en nog af te korten tot Katja, Kathy o.i.d. Als tweede kies ik voor Magdalena. Mooie klassiek!

    Namen met een W staan inderdaad een beetje vreemd in het begin, maar het is ten minste wel duidelijk welke klank je moet gebruiken!

    De jongensnamen klinken veel vreemder dan de meisjesnamen. Andrzej zou ik echt niet doen: onuitspreekbaar hier. Mateusz vind ik heel mooi. Marcin kan ook prima.

    Ik ben het met een van de anderen eens dat het heel mooi is om een naam te geven uit je eigen taal. De anderen moeten het maar leren uitspreken en waarderen!

    Succes!

  • Malgorzata

    Bedankt voor alle reacties :D

    Voor de mensen die als tip gaven, om de namen Nederlands te maken: ik wil dit persoonlijk niet, in Polen is het heel traditioneel om je kind een Poolse naam te geven, buitenlandse namen vind je er dus ook bijna niet.

    Bovendien vind ik zelf Poolse namen veel mooier dan Nederlandse, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat ik uit Polen kom, net zoals jullie een voorkeur hebben voor Nederlandse namen, en de Poolse als “raar” zien.

    Zoals velen van jullie al zeiden, is Katarzyna hier waarschijnlijk onuitspreekbaar. (Voor degenen die het niet weten, erg fonetisch gespeld wordt dit katazjinna, zo ongeveer :P) Erg jammer, want dit was mijn favoriete naam. Ook de afgekorte namen Kasia/Kathy vind ik erg leuk.

    Zo te zien valt Daria hier wel redelijk in de smaak :D

    Ik denk dat ik daar nog wat verder over nadenk.

    Voor de jongens vind ik het nog steeds moeilijk.

    Ik blijf Mateusz zelf heel leuk vinden, zal de sz klank hier echt een ramp worden, of valt dat wel mee?

  • Malgorzata

    Ik zie hier nu opeens tussen de reacties Natalia staan.

    Wat vinden jullie hiervan? :D

  • cejo

    Natalia vind ik persoonlijk de mooiste en goed te doen in Nederland.

    En ik begrijp dat je je kind iets van je eigen land wil meegeven,zou ik ook doen.

    En hoe langer ik er over nadenk….Hoeveel verschillende nationaliteiten kent Nederland en hoeveel van die namen spreken wij eerst verkeerd uit?

    Na 1 keer weten ze het vaak wel toch??

    Katarzyna is zo'n naam…als ik hem zie staan weet ik niet hoe ik heb goed uit moeten spreken maar als je hem 1 keer gehoord hebt weet je het wel

  • Malgorzata

    Klopt :D

    Een kennis van mij sprak het eerst uit als Ka-tar-zie-na.

    Toen ik vertelde hoe je het daadwerkelijk uitsprak, vond ze het veel mooier :)