Twijfel twijfel, meningen gevraagd!

• anoniem

Bij de meisjesnamen is al heel lang Abigail groot favoriet van ons, maar toch heb ik soms twijfels erover.

1. Wat vind je nu echt van deze naam?

2. Wat is nu de herkomst, soms lees ik Hebreeuws, dan weer Engels?

3. Is het niet een “te moelijke”naam denken jullie voor Nederlanders? Dat “ze”bijv. Aabiegaaiel of zoiets gaan zeggen?

4. Onze achternaam is niet een 13 in dozijn naam, klinkt niet helemaal Hollands als bijv J.ansen/V.isser, maar klinkt ook niet Engels of Hebreeuws, “past” dat dan wel?

5.Vind je de naam niet te lang, als je hem helemaal uitspreekt als je je kind roept?

6. Zou je aan deze naam kunnen wennen ook vind je hem niet leuk, als er bijv een nichtje van je zo genoemd wordt?

7. Welke spelling heeft je voorkeur; Abigail of Abigael?

8. Zie je er een volwassen vrouw bij?

De enige andere naam die we echt leuk vinden is Lara, maar die vind ik dan misschien soms weer wat te “gewoon”, komt vaker voor, maar daarvan weet ik wel zeker dat mensen het uit kunnen spreken.

Alvast bedankt, hoop op “veel” reacties!!

• Nadine

Mooie, vrouwelijke naam.

Ik vind hem Engels.

3. Is het niet een “te moelijke”naam denken jullie voor Nederlanders? Dat “ze”bijv. Aabiegaaiel of zoiets gaan zeggen?

Nee, heel duidelijk dat het ebbiegeel is, met een zachte g.

4. Onze achternaam is niet een 13 in dozijn naam, klinkt niet helemaal Hollands als bijv J.ansen/V.isser, maar klinkt ook niet Engels of Hebreeuws, “past” dat dan wel?

Natuurlijk!

5.Vind je de naam niet te lang, als je hem helemaal uitspreekt als je je kind roept?

Daar heb ik wel mijn twijfels over. Ik verwacht dat hij wordt afgekort naar Abby!

6. Zou je aan deze naam kunnen wennen ook vind je hem niet leuk, als er bijv een nichtje van je zo genoemd wordt?

Ja.

Abigail

Ja!

• Anonimus

Gefeliciteerd!

1. het is niet echt mijn soort naam, maar ik vind het voor een ander wel een mooie klassieker.

2. Ik vertrouw op Meertens en die geeft deze uitleg:

Hebreeuws ‘vreugde van de vader’. Naam van de vrouw van Nabal, later van David (I Samuel 25); ook een zus van David droeg deze naam (I Kronieken 2,16). In Nederland kwam de naam aan het eind van de 16e en vooral in de 17e eeuw in gebruik.

3. Nee dat denk ik niet, natuurlijk kan je iedere naam plat uitspreken, maar ik denk niet dat hij te moeilijk is.

4. Dat vind ik wel een nadeel, maar moeilijk te beoordelen als je de achternaam niet weet natuurlijk.

5. Nee, maar hij kort wel snel af tot Abbie en ik zou er wel rekening mee houden dat mensen dat gaan doen.

6. Ja.

7. Abigail. Abigael vind ik raar staan en ik heb de neiging het uit te spreken als Ebbi-ga-èl

8. Ja, ik vind de naam erg volwassen.

Lara vind ik overigens niet mooi, heb hem altijd een tikkeltje ordinair gevonden, sorry.

• Lorelei

Ik vind hem heel leuk, maar ik vind hem wel erg engels klinken voor een nederlands kind. En hij doet me ook denken aan een gans uit de film “de aristokatten”.

Het meertens instituut is toch wel dè autoriteit op het gebied van namen in Nederland. Dus als zij een verklaring voor een naam geven, dan hou ik die aan. En ze zeggen dit. “Hebreeuws ‘vreugde van de vader’. Naam van de vrouw van Nabal, later van David (I Samuel 25); ook een zus van David droeg deze naam (I Kronieken 2,16). In Nederland kwam de naam aan het eind van de 16e en vooral in de 17e eeuw in gebruik.”

Ik denk dat het wel meevalt bij de meeste mensen. Er zullen waarschijnlijk wel een paar mensen moeite mee hebben. Maar de vraag is of je daarmee zit. Als je het echt een prachtige naam vindt, zou ik hem toch gewoon geven.

Het kan best passen. Dat is heel goed mogelijk. Kijk gewoon of het lekker loopt, zou ik zeggen. Dat vind ik veel belangrijker.

Nee, ik vind het niet. Maar ik zou misschien wel de neiging hebben om het af te korten, gewoon omdat ik dat leuk vind.

Natuurlijk. Aan bijna alle namen kun je wel wennen. Dus waarom deze niet?

Abigail. Ik vind Abigael een onlogische en verwarrende spelling.

Ja, heel goed. Veel beter dan bij Lara.

• Millie

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik sluit me eigenlijk aan bij de reacties van Nadine, Liore en Lorelei!

• javo

Ha,

Mooie naam, antwoorden hetzelfde als hierboven,

alleen de uitspraak, denk dat er zeker wel mensen zijn die Abiegaail gaan zeggen. De naam wordt vanuit de Bijbel vaak wel zo uitgesproken.

Maar hierbij is zeker dat als je het zelf hersteld mensen het ook goed gaan zeggen.

succes met je zwangerschap

• Ela

Prachtig! Staat ook op mn eigen favorietenlijstje :)

Echt een Engelse naam.

Zou ik me weinig van aantrekken :). Zo moeilijk is het niet, als er al mensen zijn die het fout doen leren ze het snel genoeg.

Abigail is zo leuk, dat het mij totaal niet zou storen. Abigail Smit, kan best toch?

Nee. Ik denk wel net als de anderen dat hij waarschijnlijk afgekort wordt naar Abby.

Ik vind de naam juist wel leuk dus deze vraag kan ik niet zo goed beantwoorden.

Absoluut Abigail.

Ja hoor, geen probleem.

• Karlijn

Hele mooie naam

Volgens mij een Hebreeuwse naam.

Je moet wel erg simpel zijn om deze naam zo te verbasteren, ik denk dat dat wel meevalt.

Waarom zou dat niet passen en een Nederlandse achternaam wel?

Nee maar eerlijk gezegd vind ik de afkorting ook erg leuk.

Ja

Abigail

Ja absoluut

• Blue

Over de herkomst van de naam :

De naam Abigaël is Hebreeuws. In het Engels wordt de naam als Abigail geschreven.

Abigail is dus de Engelse vorm van de Hebreeuwse naam Abigaël.

Ik denk dat Abigail voor de meeste mensen makkelijker uit te spreken is, dus ik kies voor de naam/spelling Abigail.

De naam is eker geschikt voor een volwassen vrouw.

• Avalon

Sluit me helemaal aan bij Blue.

Daarnaast vind ik het zelf ook echt een hele mooie naam. Prima ook voor een volwassen vrouw.

Afkorting Abby vind ik ook erg leuk!

groet,

Avalon