Ph en y in 1 naam

• Nahariya

Ik las net de naam Saphyra op internet, en dat riep bij mij een soort gevoel van tegenstrijdigheid op. Ph is netjes, y is ordinair. Toen ik Saphyra zag staan raakte ik dus ook meteen een beetje in de war, want wat vind ik nou van deze naam, en dan vooral de schrijfwijze? De moeder zei dat ze voor deze spelling koos omdat het netter is, maar ik denk dat ze met die y erin de plank volledig heeft misgeslagen.

Hebben jullie dezelfde associatie? Dus ph is netjes en y (uitgesproken als ie) is ordinair? En zijn jullie wel eens voorbeelden tegengekomen van namen waarin zowel ph als y voorkwam?

• Avalon

Ik ben het al wel vaker tegengekomen ja:

Delphy

Dimphy

Dymphna

Nymphe

Nephtys

Dymphe

Dymph

Nymphe vind ik zelf mooi, evenals Nephtys.

groet, Avalon

PS -y los vind ik idd vaker ordinair ogen, maar in combi met -ph wel stijlvol. Misschien door associatie dat griekse namen deze combi al wel eens bezitten en ik deze onder de klassieke namen schaar.

• Aurore

Phyllon. En ik vind net als Avalon vooral de Y los eerder ordinair. Met PH erbij wordt het gelijk een stuk stijlvoller!

• Blue

Ik vind de -y- niet per definitie ordinair.

In namen als Yvonne, Yvette, Yves, Yannick, Dylis, Dymph vind ik hem juist “moeten”.

Ik had toch gewoon Safira geschreven, niet omdat ik dat chiquer vind, maar gemakkelijker.

• Ela

Ik vind net als Avalon en Aurore de -Y minder ordinair in combinatie met -PH, maar dan alleen in daadwerkelijk Griekse namen waarin het dus zo hoort. Niet bij namen die zijn ‘bedacht’, dan ziet het er ingewikkeld uit en daarmee voor mij meestal ordinair.

Bijvoorbeeld Nymphe schrijf je nou eenmaal zo (het is ook een Grieks woord), maar Saphyra vind ik inderdaad ordinairder ogen dan Saphira (maar dat vind ik nog steeds niet een ‘nette’ naam ;). Wel neutraler dan Saphyra).

-Y aan het begin vind ik ook meestal niet ordinair, dus wat Blue zegt. Yvette en Yannick zijn allebei nette namen. Gek eigenlijk :).

• Sophéa

Ik weet waar je die tegenkwam, en reageerde daar ook al met dat het er ordinair uit zag. Kreeg een hoop gezeik over me heen (:P)

Ik vind de combi ph erg mooi maar de y vreselijk. En bij Saphyra vind ik de y toch nét iets vreselijker dan ik de ph netjes vind.

• Nahariya

Dan ben je hem toch op een andere plek tegengekomen dan ik, want ik zie behalve mijn reactie geen andere reactie waar een hoop gezeik op kwam ;)

• Sophéa

Ik ging er vanuit dat je het over Babybytes had, haha. Kreeg zelfs een persoonlijk bericht daar, dat ik het toch echt niet kon maken om een naam die zij mooi vonden ‘ordinair’ te noemen…

• Olle

Ik vind de Y niet per definitie ordinair, maar Saphyra vind ik er wel ordinair uitzien.

• Nahariya

Haha ja daar zag ik het inderdaad. Dan dus toch. Er is daarna nog een heel drama geweest over namen met een y en met Jay en eindigend op -o of -isha. Het is gewoon algemeen bekend dat namen die deze lettercombinaties bevatten vaker worden gegeven in gezinnen met een lagere sociale status, en namen als Charlotte en Jan-Willem in gezinnen van hogere sociale status. Wil niet zeggen dat het altijd zo is, maar het komt zo wel vaker voor. Maar goed, alle moeders met namen die in die categorie vallen zeggen allemaal dat het niet waar is :D