Waarom zie je IJsbrand wel met twee hoofdletters en Oena niet?

• Lorelei

Vraag ik me dus af…

Ik zie het ook nooit bij Aaron, Eildert, Eiko, Aurelia, Aurora of Audrey.

Weten jullie nog meer namen te noemen, die met een dubbele klinker beginnen? En heb je die weleens met twee hoofdletters gezien?

• Maarten

IJ wordt vaak beschouwd als één letter en krijgt dan ook een dubbele hoofdletter. We schrijven ook IJsland of aan het begin van een zin IJzel en IJsbeer.

• Nahariya

Wat Maarten zegt klopt, au, oe, ei, aa etc. zijn lettercombinaties, dus twee losse letters die 1 klank vormen. IJ is 1 letter.

• Lorelei

Ik snap het niet. Ik tel twee letters. Maar taal is ook raar.

• Nahariya

Ja, de I en de J zijn twee losse letters, maar samen vormen ze 1 letter. Dit is anders bij de au, oe, ei, etc. Dat zijn ook twee losse letters, maar samen vormen ze geen letter maar een lettercombinatie. Daar zit een verschil in. Ik vind het niet vreemd. Zeg het alfabet maar eens op, daar komt de IJ in voor. De oe, au etc. niet.

• Puck!

Logisch toch? De IJ wordt ook geschreven als één letter.. of soms zelfs als Y.

de OE is ECHT een samenstelling van twee letters. de IJ daarentegen stamt misschien wel gewoon af van de Y (een letter dus)..

Dit is mijn eigen logische beredenering, weet niet of het klopt haha .

• isra

ik snap niet dat jij het niet snapt…maar misschien ben je buitenlands ofzo en niet met de nederlandse taal opgevoed, de ij is 1 letter zo leer je hem ook op de basisschool als je leert lezen en schrijven, ijs ijdel ijsbrand, niks ingewikkelds aan, dat je hem in het moderne tijdperk van de computer als twee letters schrijft is omdat men de ij lang niet in alle talen gebruikt….

• anoniem

Sorry maar ik begrijp ook echt niet dat je het niet snapt, heb je geen alfabet geleerd op de basisschool?

• Nahariya

isra Schreef:

——————————————————-

> ik snap niet dat jij het niet snapt…maar

> misschien ben je buitenlands ofzo en niet met de

> nederlandse taal opgevoed

, de ij is 1 letter zo

> leer je hem ook op de basisschool als je leert

> lezen en schrijven, ijs ijdel ijsbrand, niks

> ingewikkelds aan, dat je hem in het moderne

> tijdperk van de computer als twee letters schrijft

> is omdat men de ij lang niet in alle talen

> gebruikt….

Beetje vreemde opmerking vind ik dat, dat heeft er helemaal niets mee te maken…

• Lorelei

Ik ben volledig Nederlands en mijn ouders ook. Het is mijn eerste taal. Naar mijn weten zijn de Y en IJ niet volledig inwisselbaar. Maar dat ze met elkaar te maken hebben geloof ik wel. Als je er zo tegenaan kijkt als Puck, dat ze van elkaar afstammen, dan kan ik er ook wel enigszins inkomen dat IJ als één letter wordt gezien.