Naam met 5 lettergrepen onhandig?

• Nahariya

Een naam als bijvoorbeeld Eleonore/Eleonora is heel normaal en ik denk dat weinig mensen doorhebben dat dit wel 5 lettergrepen zijn, en dus best een mond vol is, omdat het gewoon een naam is die iedereen kent en dus normaal in de oren klinkt.

Nu zit ik hier met iemand op de bank die twijfelt over de naamkeuze voor een kindje dat over een maand geboren zal worden. Het gaat om de vraag of ze de eerste twee namen moeten koppelen met een streepje en dus als 1 naam moeten uitspreken, of los van elkaar schrijven en enkel de eerste naam als roepnaam nemen. De laatste keuze zou het meest logisch zijn, maar ze vinden zelf de eerste keuze mooier, die met een streepje ertussen. Het enige wat ze zich afvragen is of mensen de roepnaam, die dan 5 lettergrepen heeft, niet te lang zullen vinden en als roepnaam alsnog enkel de eerste naam zullen gaan gebruiken.

Wat vinden jullie? Is een naam met 5 lettergrepen echt te lang en dus onhandig in het dagelijks leven? Of is het vergelijkbaar met bijvoorbeeld Eleonora, dat het prima te doen is als je eenmaal aan de naam gewend bent?

• Marieke72

Ik denk dat ze zich moeten realiseren dat een naam met 5 lettergrepen hoe dan ook vaker afgekort wordt door mensen. Daar maakt schrijfwijze geen verschil in, is mijn mening.

Mijn zoon zit in een klas met een Anne-Sophie en een Annabel en beide worden afgekort naar Anne en Anna. ;)

Ik zelf vind een naam met 5 lettergrepen geen doen, maar dat is ook kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat uit naar 1, hooguit 2 lettergrepen.

• JE

Ik vind het een beetje lastig inschatten omdat de naam er niet bij staat. Denk wel dat het heel veel afgekort gaat worden.

• Nahariya

Je zou het kunnen vergelijken met Anna-Sophia. Is dat te doen, om dat volledig uit te spreken iedere keer? Of is het beter om het te houden bij Anna Sophia als twee losse namen en enkel Anna als roepnaam?

Ze kunnen het zelf uitspreken vertelde ze me, ze zijn er inmiddels aan gewend want ze hebben de naam al maanden vaststaan. Het gaat er echt om dat anderen het ook kunnen en dat Anna-Sophia niet alsnog altijd Anna genoemd gaat worden omdat de volledige roepnaam te lang wordt gevonden.

• JE

Een naam als Anna-Sophia zou ik gewoon als Anna-Sophia uitspreken, vind het ook geen tongbreker oid.

• Nirel

Ik denk dat dit vooral aan de ouders zelf ligt.

Hoe zij de naam gebruiken zullen anderen ook doen.

In het voorbeeld van Anne-Sophia zou ik ze gewoon samen noemen.

Persoonlijk ben ik niet zo van de streepjes en als het even kan zou ik ook Annasophia ervan maken, dan is het nog duidelijker!

• Avalon

Wij kennen een Anne-Elise, geen enkel probleem. Ouders korten de naam nooit af, omgeving daardoor ook amper.

Een oud-collega met de naam Louise-Lotte ook geen enkel probleem.

Kan prima, als de combi maar lekker loopt!

• niene

Vind 5 lettergrepen ook geen probleem. Vind langere namen sowieso mooier.

• Phebe

Vroeger bij mij op school zat een Marie-louise naam werd noot afgekort.

Als hun het niet doen dan zal de omgeving het ook niet doen.

• Millie

Ik vind het juist iets speciaal. Ben benieuwd naar hoe het kindje zal heten!