Loon bepaalt voornaam kind

• Millie

Een studie van het Amsterdamse Meertens Instituut wijst uit dat er een verband bestaat tussen de voornaam van een kind en het loon van diens ouders. Zo kiezen ouders met een hoog salaris onder meer opvallend vaak voor een voornaam die eindigt op een ‘e’ of ‘ijn’.

Het loon van de ouders van Stéphanie ligt doorgaans hoger dan dat van de ouders van Stefany. Dat blijkt uit een studie van het Meertens Instituut, een onderzoeksinstituut dat de Nederlandse taal en cultuur bestudeert. Ouders die goed hun brood verdienen kiezen niet alleen vaker voor een naam die eindigt op een ‘e’ (bv. Eline) of ‘ijn’ (bv. Jasmijn), ook Franstalige namen, die met het juiste accent worden geschreven, zijn bij hen opmerkelijk populair.

Daarnaast toont de studie aan dat ouders die hun kind een naam eindigend op een ‘y’ meegeven - zoals Kelly, Danny of Joey - meestal niet over een hoog salaris beschikken. Hetzelfde geldt voor Engelse, Spaanse of Italiaanse namen als Kimberly, Wesley, Kevin, Mario of Ricardo.

Kinderen die een vaak voorkomende naam hebben blijken in het algemeen populairder en succesvoller te zijn dan kinderen met een unieke of zeldzame voornaam. Dit komt doordat namen bepaalde associaties oproepen. Zo wekken onbekende namen eerder argwaan op.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130318_005

Hoe denken jullie hierover?

• Madelief mv 1

Ik denk dat het echt klopt…

Nu klopt het natuurlijk niet altijd (zoals bij mijzelf -Y naam)… maar over het algemeen… ja dan geloof ik er wel in.

Het heeft al eens in een boek gestaan van Emma ook… “over voornamen” …

Maar goed, het kan natuurlijk ook een gigantisch vooroordeel zijn….

• ~{Heidi}~

Denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Maar wij hebben ook een bijzondere naam, en toch vallen wij niet onder deze categorie

• Maarten

Natuurlijk klopt dit, het is gewoon statistisch vast te stellen.

Dat betekent niet dat er geen uitzonderingen zijn. Er zijn ongetwijfeld ‘arme’ mensen die hun kind Frédérique noemen en ‘rijke’ mensen die kiezen voor Dylano, maar meestal is het omgekeerd.

Dat kinderen met een zeldzame voornaam minder succesvol zijn omdat onbekende namen “argwaan” wekken geloof ik dan weer niet zo. De relatie tussen voornaam en maatschappelijk succes is heel moeilijk te onderzoeken.

• Karlijn

Ik moest meteen aan een vriendin van mij denken, hebben een boven gemiddeld inkomen, wonen in een riant vrijstaand huis en de namen van de kinderen:

L.esley (jongen)

K.elly

J.effrey

De uitzondering waarschijnlijk….

• Marloes mv C+R

Het is wel een feit, al zijn er uitzonderingen. Het boek "Over voornamen' gaat hier o.a. ook over.

• Nahariya

Dit is al heel lang bekend, zijn meerdere studies over geweest. Het klopt echt, ook al zijn er uitzonderingen. Hier in de buurt woont een rasecht tokkie-gezin. Beide ouders roken, draaien keihard André Hazes de hele dag, pa zit onder de tattoos en is altijd dronken, ouders vloeken de hele dag en zijn werkloos, hebben schulden en altijd deurwaarders aan de deur, en hun dochter heet Charlotte.

Andersom zal het ook voorkomen. Maar over het algemeen klopt het dat namen te linken zijn aan het opleidingsniveau (wat vaak samenhangt met het loon) van de ouders.

• Nannoniem

Mmm we hebben een uhm “ruim modaal” inkomen, onze zoon heeft een naam eindigend op a en een eventuele volgende zoon zal of eindigen op i of op i en voor wen dochter ook op a……. Haha dus nee voor ons gaat dit niet op!!

O ja edit: ik vind namen eindigend op ij of y of e meestal niet leuk, dus die vallen altijd af…. Hihi

• Puck!

Best wel logisch toch..

Ik kom zelf uit een redelijk erg ‘hockeydorp’; veel Juliëtte, Maurits, Pepijn, Hidde, Emma & Olivier.

Zelf overigens iets minder zo'n naam, maar mijn ouders zijn van oorsprong ook niet ‘echt’ kakkieneus.

Mijn broer dan weer wel een standaard ‘kaknaam’.

En als ik dan kijk naar de ‘ghetto’ van de stad waar ik vlakbij woonde.. JA; louter Chelsea, Kimberley, Kevin en Mike.

Dus. In mijn optiek is dit onderzoek niet heel vernieuwend eigenlijk.. Opleiding/achtergrond/omgeving speelt ZO erg mee in het bepalen van de namen die je mooi vindt..

Als mijn ouders bijv. in die ghetto waren gaan wonen en daar ook vrienden hadden gekregen, etc, hadden mijn broer en ik waarschijnlijk ook weer andere namen gehad.. “Met wie je omgaat, word je besmet”, toch? :)

Dus.

Maar ik ga lekker geen hockeynamen geven; veel te saai/standaard! Maar ook geen Kevin of Chelsea. Haha.

X!

• Olle

Oud nieuws voor mij. Dit is inderdaad statistisch vastgesteld, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Ik moet overigens toegeven dat ik mij ook schuldig maak aan dit “vooroordeel”. Ik zit nu niet in de positie dat ik sollicitatiebrieven beoordeel maar wanneer 2 personen, met exact dezelfde studie+werkervaring zouden solliciteren bij mijn bedrijf en de ene persoon heeft een klassieke naam en de andere persoon heeft een ordinaire naam, dan merk ik toch dat ik andere verwachtingen heb bij de persoon die op gesprk komt. Heel genant om toe te geven eigenlijk, maar ik kan er niks aan doen. En dat terwijl ik ordinaire Charlotte's en klassieke Kelly's heb ontmoet. Volledig vrij van vooroordelen bij een naam ben ik niet.

Wat ik nog interessanter vind is het “waarom” van deze verschillen in naamkeuze. Zou iemand met een lage opleiding en laag inkomen werkelijk denken: “Floris en Frédérique, nee dat is voor de rijkelui?” Andersom kan ik mij eerder voorstellen dat men zich ervan weerhouden voelt om voor Dylano en Shanaya te kiezen, omdat arm/ordinair/laaggeschoold etc. natuurlijk een negatievere associatie is.