Namenvraag spelletje

• Tineke

1. Welke naam vindt jij prachtig maar vindt je partner helemaal niks waardoor je hem niet kunt geven?

2. Welke naam vindt je prachtig maar kies je toch niet doordat hij al veel in je omgeving voorkomt of te populair is?

3. Welke naam uit je kindertijd vindt je nog steeds mooi? Of doordat kinderen in je omgeving zo heten, of doordat je die naam bijvoorbeeld voor je poppen gebruikte? Welke naam is je daarvan bijgebleven?

4. Welke naam vindt je pas sinds de laatste maanden leuk, en is er pas sinds het laatste half jaar in je blikveld gekomen, of is dat er geen eentje?

5. Van welke naam begrijp je niet dat anderen in je omgeving of hier op het prikbord hem leuk vinden en waarom niet?

6. Welke naam die unisex is vindt jij leuk?

7. Welke naam valt er compleet buiten je eigen stijl maar vindt je toch heel leuk?

8. Hoe omschrijf je jou naamkeuzes, klassiek, populair, apart, of juist uiteenlopend of noem maar op..

• Tineke

Ik zal de vragen zelf ook invullen..

1. Als ik nu een dochter zou krijgen zou ik haar graag Madee noemen, maar ik weet nu al dat mijn man dat niets vindt. Toen ik zwanger was vond ik Evian en Elin leuk, maar dat wilde hij ook niet. Een jongen vond ik Ingmar heel leuk maar dat wilde hij eecht niet.

2. Eva vind ik mooi blijven maar komt me te veel voor hier in de omgeving evenals Lucas.

3. Daarvan is Maaike me bijgebleven, die naam kwam in mijn kindertijd veel voor en vind ik nog steeds heel leuk.

4. De laatste maanden vind ik Meave heel leuk, en ben ik hier op het prikbord tegengekomen. Voor een jongen weet ik het niet zo snel.

5. Ik hoor Jayden heel veel in mijn omgeving, ik vind het geen lelijke naam, maar toch ben ik hem na veel horen al beu. En dat heb ik met veel namen die ik veel hoor niet.

6. Een leuke uniseks naam vind ik Finn, leuk voor zowel jongens als meisjes, en Beau ook wel.

7. Ik vind Dakota, een hele leuke naam, maar hij past niet echt bij mijn andere namen.

8. Mijn naamkeuzes zijn wel veel uitlopend, meestal klassiek met wat uitschieters.

• Marinthe

1. Boudewijn, Lodewijk, Lideweij….dat soort namen vind ik prachtig (deze drie staan bovenaan) maar mijn man vind ze vreselijk dus dan houd het op ;)

2. Lot(te)

3. Daan. Mijn lievelingspop heette Daantje, vernoemd naar het pasgeboren broertje van mijn lagere school vriendje. Ik kreeg toen die pop voor mijn verjaardag en vond de naam Daan zo leuk en dat vind ik nog steeds, maar de man van mijn nichtje heet zo en hij is me net iets te populair….

4. Laut. Tijdens mijn laatste zwangerschap was Nout kanshebber als mijn dochter een zoon geweest was, maar later hoorde ik deze variant en die vind ik eigenlijk veel mooier

5. Vayen. Draak van een naam

6. Storm

7. Zie vraag 1. Onze kinderen hebben 1 lettergreep stoere namen en de bovenstaande namen vind ik geweldig maar zijn eigenlijk niet mijn stijl….

8. Stoer, klassiek, tikkeltje anders

• Anoukiej

1. Welke naam vindt jij prachtig maar vindt je partner helemaal niks waardoor je hem niet kunt geven?

Pas sinds kort een partner, nog niet over namen gehad. ;)

2. Welke naam vindt je prachtig maar kies je toch niet doordat hij al veel in je omgeving voorkomt of te populair is?

Ik denk Sarah.. Ik vind hem echt zoo onwijs mooi, maar toch wel erg populair.

3. Welke naam uit je kindertijd vindt je nog steeds mooi? Of doordat kinderen in je omgeving zo heten, of doordat je die naam bijvoorbeeld voor je poppen gebruikte? Welke naam is je daarvan bijgebleven?

Janoe! Het zusje van een meisje uit m'n klas heette zo, en ik vind hem prachtig!

4. Welke naam vindt je pas sinds de laatste maanden leuk, en is er pas sinds het laatste half jaar in je blikveld gekomen, of is dat er geen eentje?

Mia, deze vind ik echt pas net leuk!

5. Van welke naam begrijp je niet dat anderen in je omgeving of hier op het prikbord hem leuk vinden en waarom niet?

Hmm, lastig.. Ook Vajen (met streepje) dan denk ik.. Ik vind hem echt afschuwelijk

Robin, prachtig voor een meid! Net als Marijn en Luka

7. Welke naam valt er compleet buiten je eigen stijl maar vindt je toch heel leuk?

Amy

8. Hoe omschrijf je jou naamkeuzes, klassiek, populair, apart, of juist uiteenlopend of noem maar op..

Hmm, ik heb een redelijk populaire smaak, met een paar uitschieters!

• Millie

Ik vind meestal niet-doorsnee namen leuk, of namen die dan weer heel erg Hollands/Fries zijn die hij niets vind, zoals Marit, Sinne, …

Het zijn namen die hij nog nooit veel gehoord heeft dus misschien moet ik er hem maar aan wennen :-D

Ik vind Emma en Lotte heel erg mooi, maar komen echt teveel voor in onze omgeving.

Mijn poppen heetten Julie en Ella. Nog steeds 2 namen die ik heel erg mooi vind. Een jongensnaam die me altijd zal bijblijven en speciaal blijft is Sam, omdat mijn hond zo heette.

Heel wat namen, onder andere dankzij het namenprikbord. Vooral Finn vind ik heel erg leuk voor een jongen en is voor mij vrij nieuw. Qua meisjesnamen zijn er dan een pak: Loïs, Jula, en ga zo maar door.

Ik associeer namen met een -y en x nogal met ordinair. Maar op zich begrijp ik wel dat mensen zich er tot aan getrokken voelen, maar ik zou het nooit zelf doen.

Sam!

Fender

Jongensnamen: populair. Mijn top 10 valt zeker samen met de top 50 van meest gegeven jongensnamen.

Meisjesnamen: meer apart en uniek. Klassieke meisjesnamen vind ik ook erg mooi, maar mijn voorkeur ligt toch bij apart. Ik hou zelf heel erg van de -ie klank, en komt erg terug. Ik hou ook erg van hippe namen, maar ik weet niet of ik die zou durven geven.

• Floor44

1. Welke naam vindt jij prachtig maar vindt je partner helemaal niks waardoor je hem niet kunt geven? Nog nooit met partner over gehad!

2. Welke naam vindt je prachtig maar kies je toch niet doordat hij al veel in je omgeving voorkomt of te populair is? Sophie

3. Welke naam uit je kindertijd vindt je nog steeds mooi? Of doordat kinderen in je omgeving zo heten, of doordat je die naam bijvoorbeeld voor je poppen gebruikte? Welke naam is je daarvan bijgebleven? Lizzy

4. Welke naam vindt je pas sinds de laatste maanden leuk, en is er pas sinds het laatste half jaar in je blikveld gekomen, of is dat er geen eentje? Jula

5. Van welke naam begrijp je niet dat anderen in je omgeving of hier op het prikbord hem leuk vinden en waarom niet? Lumen (dit is voor mij de binnenkant van de darm)

6. Welke naam die unisex is vindt jij leuk? Anne

7. Welke naam valt er compleet buiten je eigen stijl maar vindt je toch heel leuk? Amy

• Nirel

1. Rixte, mijn vriend spreek de R veeel rollender uit dan dat ik doe dus dat gaat hem dan al niet worden, hij vind de naam ook lelijk terwijl ik hem lekker stoer en lief tegelijk vind. voor jongensnaam vind ik Mans heel erg leuk maar mijn vriend vind het niks.

2. Julia & Gijs

3. Sara & suzanne heb ik altijd wel mooi gevonden, ik zou ze nu alleen echt niet meer geven maar mooi voor een ander vind ik het wel.

4. sinds de laatste tijd vind Ik Fia echt een topnaam terwijl ik er eerst echt nooit over nagedacht had, voor een jongetje is dat denk ik Mans die echt van onbekend naar top-10 gevlogen is!

5.Vajèn, daar heb ik nou heeeeeelemaal niets mee! de lettercombi staat me niet aan denk ik.

6. Ischa vind ik mooi, eigenlijk ben ik niet zo van de unisex namen, er zijn zooveel namen waarom nou net een kiezen waar twijfel over zou kunnen bestaan.

7. Amadeus

8. Ik denk dat het vooral apart en toch wel richting nederlandse klanken/namen gaat maar voor meisjes ben ik denk ik toch wat klassieker dan voor jongens. de jongensnamen zijn toch wel heel erg apart te noemen. voor jongens kan ik soms 1 lettergrepig nog wel mooi vinden maar voor meisjes vind ik dit weer niet mooi.

• Olle

1. Welke naam vindt jij prachtig maar vindt je partner helemaal niks waardoor je hem niet kunt geven? Madelief en Olaf

2. Welke naam vindt je prachtig maar kies je toch niet doordat hij al veel in je omgeving voorkomt of te populair is? Fenne en Mees

3. Welke naam uit je kindertijd vindt je nog steeds mooi? Of doordat kinderen in je omgeving zo heten, of doordat je die naam bijvoorbeeld voor je poppen gebruikte? Welke naam is je daarvan bijgebleven? Claire en Merijn

4. Welke naam vindt je pas sinds de laatste maanden leuk, en is er pas sinds het laatste half jaar in je blikveld gekomen, of is dat er geen eentje? Ninthe en Kjeld

Als ik naam de svb-lijst kijk begrijp ik de populariteit van Jayden niet.

6. Welke naam die unisex is vindt jij leuk? Bobbi, Mikki en Sammi. Wel alleen gegeven aan meisjes.

Een unisexnaam die ik leuk vind voor een jongen is Jascha.

7. Welke naam valt er compleet buiten je eigen stijl maar vindt je toch heel leuk? Lastig, mijn stijl loopt erg uiteen. Ik denk dan vooral aan de wat meer "apartere natuurnamen, vooral omdat ik dat zelf eigenlijk niet wil. Dus Vos, Ceder, Bloem.

8. Hoe omschrijf je jou naamkeuzes, klassiek, populair, apart, of juist uiteenlopend of noem maar op.

Jongensnamen, erg uiteenlopend. Klassiek, Frans, Scandinavisch, Lang en Deftig, Kort en Stoer, Natuur

Meisjesnamen meer behoudend. Klassiek, populair, gangbaar.

• Nahariya

1. Yenthe/Jenthe. Ik heb 2 keer geprobeerd deze naam erdoorheen te krijgen maar mijn ex vond het altijd een zeurderige naam. Ze vond het klinken als het werkwoord jennen. Hetzelfde met de naam Jenna (op z'n Nederlands).

2. Maria. Ik vind het zo'n mooie naam, maar een nichtje heet Maria en de nieuwe vriendin van mijn ex heet María met een accent. En daar nog bij dat mijn oudste dochter Mara heet. Dus nee, ik zal nooit Maria kiezen.

3. Ik wilde vroeger altijd zelf Sarah heten en mijn pop heette ook Sarah. Kinderen die Sarah heetten waren ook altijd automatisch mijn beste vriendinnen. Ik vind het nog steeds een prachtige naam en toch heet geen van mijn kinderen zo.

4. Nila en Lina voor een meisje en Emir voor een jongen.

5. Cato. Ik vind het zo lomp klinken…

6. Ik ben helemaal geen fan van unisexnamen. Ik vind de naam Yaël/Jaël heel leuk. Dat is geen unisexnaam, maar wordt (helaas) wel zo gebruikt. Dat is eigenlijk al meteen een afknapper voor mij.

7. Sverre, Tycho.

8. Jongensnamen Bijbels/Klassiek, meisjesnamen modern maar veelal wel afgeleid van klassieke namen.

• Lieve!

Ik heb geen partner dus ruzie maken over namen kan ik niet. Gelukkig ben ik nog maar 18 en heb ik nog alle tijd!

Eva en Roos vind ik prachtig, maar veel te veel voorkomend. Ik wil echt niet dat mijn kind later met nog meer Eva's of Rozen (is dat het meervoud van Roos?) in de klas komt. Maar misschien zijn de namen wat minder populair als ik oud genoeg ben om kinderen te krijgen.

Ook toen wisselde mijn namensmaak met de minuut, maar ik heb mijn poppen heel lang Lisse genoemd en dat vind ik nog steeds een mooie naam. Ook Emi vind ik nog steeds mooi. Ook Ashley is lange tijd mijn favoriet geweest, maar nu echt niet meer.

Githa voor een meisje en Elian voor een jongetje.

Ehhm. Britt en Sanne vind ik echt afschuwelijk. Vooral Sanne. Een college van mijn vader heeft een dochtertje van 2 met de naam Sanne, een fantastisch lief kind, maar die naam..

Mees en Melle, de namen zijn meer voor jongetjes bedoeld maar ik vind ze fantastisch voor een meisje.

Ehm. Jade (uitgesproken als Jaaduh) en eigenlijk vallen Eva en Roos ook buiten mijn stijl omdat ik meer van aparte namen houd. En er zijn ook wel wat oerhollandse namen ik leuk vind en dat is eigenlijk ook niet mijn stijl.

Apart, niet al te buitenlands, maar verder heel erg uiteenlopend. Wel merk ik dat ik namen van 4-6 letters eindigend op een -a vaak leuk vind. Daarnaast houd ik ook wel van wat ouderwetse namen.