hoe standvastig ben jij?

• Olle

Op het gebied van namenvoorkeur?

Ik merk dat ik op meisjesnamengebied véél sterker vasthoud aan mijn top 10-namen en dat ik op jongensnamengebied een veel bredere smaak heb. Dan vind ik weer vooral Franse namen mooi, dan weer korte Nederlandse namen, dan weer Scandinavische stijl.

Ik heb bij de meisjesnamen ook veel duidelijker een voor- of afkeur en ik kan ook minder namen noemen die ik echt héél leuk vind, terwijl het bij de jongensnamen een grijs middengebied is van ‘wel leuk vinden’ en ik kan zó 100 namen opnoemen die ik allemaal wel leuk vind. Bij een meisje zouden dat er hooguit 20 zijn en de rest als ‘matig’ omschrijven.

Herkenbaar?

• Tineke

Ik ken minder jongensnamen die ik echt leuk vind. De meeste jongensnamen die ik leuk vind zijn Hollands, en vaak kort of twee lettergrepen.

Meisjesnamen lopen bij mij veel meer uiteen en daar heb ik een hele brede smaak in.

Alleen zijn het soms wel namen die ik heel misschien niet zelf zou geven maar wel heel leuk vind.

• Nahariya

Ik heb wel ongeveer evenveel meisjesnamen als jongensnamen die ik erg leuk vind, het enige probleem bij mij is dat de meeste namen heel erg op elkaar lijken. Dat is in een lijstje geen probleem, maar wel als ik zwanger ben en een naam moet zoeken en het grootste deel van mijn lijstjes moet schrappen omdat het rijmt of maar 1 letter verschilt met de namen van mijn kinderen. Mijn smaak ligt dus heel dicht bij elkaar. Bij meisjesnamen houd ik van namen met een a en een i erin, en liefst namen die ook eindigen op een a. Zo heb ik een lijstje met daarin onder andere Lina, Lira, Maria, Mina, Tira, Sara, Safa, Farah… Bij jongensnamen is het iets minder gelijkend, hoewel daar ook de a weer heel vaak terugkomt: Joas, Isai, Reza, Evan, Noah, Omar, Amar, Aram… Het is toch allemaal erg gelijkend. Ook vaak 4 letters.

Het enige verschil is dat mijn favoriete jongensnamen lange tijd gelijk blijven en mijn favoriete meisjesnamen veel sneller veranderen. Meestal is zo'n verandering wel maar tijdelijk. Ik hoor een naam en vind het leuk, maar na een paar weken ben ik die naam zat. Uiteindelijk kom ik toch altijd weer terug op mijn oude favorieten.

• Lizzy27

Ik heb een lijst van zeker wel 20 meisjesnamen die ik echt leuk vind, en wel zou willen geven. Al blijft mijn top 5 wel gevuld met dezelfde namen, ik zou het niet erg vinden om één van die andere 15 te moeten kiezen.

Bij de jongens raak ik tot aan een top 5, de andere namen vind ik misschien wel mooi, maar net niet mooi genoeg.

Bij jongensnamen ben ik ook klassieker : ze staan alle 5 in de top 50 van vlaanderen. Terwijl ik bij meisjes dan weer naar wat specialere namen nijg.

• Lieve!

De namen die ik leuk vind wisselen zowat per week/maand, maar ik blijf altijd meer meisjesnamen mooi vinden.

Jongensnamen vind ik heel erg lastig en al snel niet mooi, ook meisjesnamen vind ik al snel niet mooi, maar ik houd bij meisjesnamen wel een grotere lijst over.

Bij meisjesnamen heb ik een hele uitlopende smaak, stiekem vind ik top20 namen als Roos en Eva heel erg mooi, maar ik wil geen populaire namen aan mijn kinderen geven. Ook vind ik hierbij ‘ouderwetse’ namen als Martha leuk en wat apartere namen als Githa, Maite en Vieve. Ook heb ik een zwak voor de namen Mees en Luca, die dus meer aan jongens worden gegeven.

Bij de jongensnamen vind ik vooral namen die met een ‘J’ of een ‘Y’ beginnen mooi en dit zijn dan namen die wel wat apart zijn zoals Yorben en Jorre. Ook dingnamen vind ik bij de jongens mooi: Ingel vind ik prachtig en ook Lieven vind ik een hele mooie naam.

Maar de namen die ik nu mooi vind kan ik volgende maand dus weer afschuwelijk lelijk vinden.

• Tineke

Ik heb ook veel namen die ik mooi vind maar die ik niet zo snel zou geven. Hebben jullie dit ook?

Victoria vind ik bijvoorbeeld een prachtige meisjesnaam maar ik zou hem niet kiezen.

• Moa

Victoria is prachtig en daarom hebben wij die als tweede naam voor onze dochter gekozen. Als roepnaam zou ik het ook niet durven denk ik.

Bij meisjesnamen kom ik op dit meestal uit op korte namen, bij voorkeur met een -a op het einde. Bijvoorbeeld, Rosa, Emma, Lotta, Luna, Elsa, Ylva vind ik super.