Israh en Ravid

• eafa

Leuk forum hier! Daar wil ik graag even gebruik van maken :)

Isra is volgens mij een Arabische meisjesnaam. Wat vinden jullie, kan deze naam ook voor een jongen of klinkt het echt te vrouwelijk? Ik zou het dan schrijven met een h erachter: Israh. Het zou overigens gaan om een tweede naam (als vernoeming).

Ander twijfelgeval: Ravid. Ik vind de naam Ravi mooi maar mijn vriend vindt alle jongensnamen die op een ie-klank eindigen ordinair. Ik ben het daar niet mee eens maar krijg het niet uit zijn hoofd. David vind hij wel mooi, zo kwam ik op Ravid. Mooi of te geknutseld?

Ben benieuwd naar jullie meningen..

• Phlox

Israh kan wel voor een jongen vind ik. Als is-raa uitgesproken denk ik?

Ravid zou ik als Raa-vied uitspreken, met de klemtoon op de tweede lettergreep en vind ik best leuk. Als Raa-vid, met klemtoon op 1e lettergreep, zoals David, vind ik het niet zo mooi.

• Vleerkipje

Isra vind ik prima kunnen voor een jongen, met een H erachter vind ik hem wel

net iets mannelijker. Dus Israh, ja waarom niet (als tweede naam dan)

Ravi vind ik ook ordinair :o :D

En ik geef je vriend wel een beetje gelijk, namen eindigend op i-klank zijn al snel ordinair,

vooral voor jongens ja. Ravid super stoer (leuk!) maar ik vind hem wel een beetje hard.

(Ik zou net als Phlox in eerste instantie ook raa-vied zeggen, spaans,

en de andere uitspraak vind ik ook veel minder)

David ook mooi (ook leuker met spaanse uitspraak)

• Maren

Israh kan goed voor een jongen, zeker als tweede naam. Ezra vind ik wel mooier.

Ravid vind ik een mooie klank, maar komt wel erg verzonnen over.

• Nahariya

Ik vind Isra en Israh echte meisjesnamen, helemaal niets voor een jongen. Ik ken ook nog de Marokkaanse schrijfwijze Israe, die vind ik persoonlijk het mooist.

Het is een naam die vrijwel alleen maar aan meisjes wordt gegeven. Als ik Meertens Instituut erbij pak, komt Israh helemaal niet voor bij jongens, Isra 6 keer als eerste naam en 7 keer als volgnaam en Israe <5 keer als roepnaam. Als meisjesnaam komen deze namen respectievelijk 7, 233 en 148 keer voor.

Bij een echte uniexnaam vind ik het voor beiden geslachten wel kunnen, ondanks dat ik het niet altijd even leuk vind. Maar Isra/Israh/Israe voor een jongen vind ik echt niet kunnen omdat het echt een meisjesnaam is.

Ravid vind ik wel leuk, het klinkt bekend omdat het zo lijkt op David.

• Blue

@Maren

Eafa heeft toevallig een naam verzonnen die al bestaat, dus hij is eigenlijk niet verzonnen ;)

De naam Ravid is een bestaande Hebreeuwse naam, met als betekenis ‘versiering, ornament’

• Lorelei

Ik ben het eens met Maren.

Israh komt in Nederland voor mannen nog niet voor (in ieder geval tot en met 2010 niet, want dat kun je opzoeken in de voornamenbank) kijk maar:

http://www.kwaliteitskoepel.nl/assets/structured-files/NVOG/Hoog+draagmoeder.pdf

Ravid bestaat wel, maar is minder dan 5 keer gegeven. Erg zeldzaam dus.

http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Ravid

• Lorelei

Haha, ik vond hem er ook wel verzonnen uitzien eigenlijk…

• Olle

Isra vind ik leuk, maar wel een echte meisjesnaam! Israe vind ik ook een mooie schrijfwijze, maar Israh niet zo.

Ravid is niet zo mijn smaak.

• Puck!

Isra ken ik juist alleen maar voor een jongen!

Israh ook wel mooi. Kan even geen keuze maken welke ik mooier vind…

Ravid vind ik inderdaad iets te geknutseld. de mooie klank van Ravi valt ook weg als je er Ravid van maakt, vind ik. Ravi is een hele ‘open’ naam. Ravid wordt harder. Ik moet ook denken aan Rachid, etc.

Dus dat zou ik eigenlijk niet doen. Hoe zou je Ravid dan willen uitspreken eigenlijk? Als DAA-vid (RAA-vit) of als RAA-vi (RAA-viet) of als RAA-chid (Ra-VIET)?

:) x