Betekenis van Beatrix

• Vleerkipje

Ik heb niet zo veel met het koningshuis maar dit vond ik wel leuk om te lezen.

Nooit geweten dat Beatrix zo'n mooie betekenis heeft ^_^

Op 31 januari 1938 zag Beatrix op paleis Soestdijk het levenslicht. De volgende dag werd op paleis Soestdijk door de vader aangifte van de geboorte gedaan,

in tegenwoordigheid van minister-president Hendrikus Colijn. Bij deze gelegenheid werden de namen bekendgemaakt:

Beatrix (zij die gelukkig maakt).

Wilhelmina, naar koningin Wilhelmina, grootmoeder van moederskant.

Armgard, naar prinses Armgard, grootmoeder van vaderskant.

De roepnaam werd Beatrix. Prins Bernhard zei dat de klemtoon eigenlijk op de a hoort te liggen,

maar dat hij had besloten de klemtoon, in overeenstemming met het gebruik, op de e te leggen.

• Millie

Mooi inderdaad!

• Maren

Mooie betekenis. Ik vind Beatrice of Beate mooier dan Beatrix.

• Puck!

Ben wel benieuwd waarom die klemtoon dan op de A hoort te liggen eigenlijk! als je op z'n frans doet (Beatrice ofzo) ligt de klemtoon opd e LAATSTE lettergreep. en als je ‘t op z’n duits doet voor mijn gevoel ook gewoon op de eerste (dus de E).. weet iemand dit?!

• Blue

Puck! Schreef:

——————————————————-

> Ben wel benieuwd waarom die klemtoon dan op de A

> hoort te liggen eigenlijk! als je op z'n frans

> doet (Beatrice ofzo) ligt de klemtoon opd e

> LAATSTE lettergreep. en als je ‘t op z’n duits

> doet voor mijn gevoel ook gewoon op de eerste (dus

> de E).. weet iemand dit?!

In het Duits ligt de klemtoon op de -a. Zo is er ook de naam Beate (bee-AA-tuh) in het Duits.

Bovendien komt de naam Beatrix uit het Latijn en in het Latijn ligt hij ook op de -a.