Ijslandse mag naam in paspoort zetten

• ollie

IJslandse mag naam in paspoort zetten

REYKJAVIK - Een 15-jarige IJslandse mag haar voornaam officieel in haar paspoort laten zetten. Blaer Bjarkardottir won hierover een rechtszaak tegen de IJslandse autoriteiten.

Dat meldt de Britse zender BBC donderdag. Haar voornaam, die ‘briesje’ betekent, was niet vrouwelijk genoeg, vonden de autoriteiten. Het meisje moest het jarenlang doen met alleen de vermelding ‘Meisje’ in officiële documenten.

IJsland heeft net als Duitsland en Denemarken strenge regels over hoe iemand mag heten. Zo mogen bijvoorbeeld de namen Carolina of Christa niet, omdat de letter ‘c’ niet in het IJslandse alfabet voorkomt. Ook mogen baby's geen namen hebben die zowel voor vrouwen als voor mannen gebruikt kunnen worden.

De IJslandse Namencommissie heeft een lijst met daarop bijna 1900 goedgekeurde vrouwennamen. Of de IJslandse overheid in beroep gaat tegen de beslissing, is niet duidelijk.

Nu.nl

• Millie

Interessant artikel!

• Marloes mv C+R

Inderdaad!

• Olle

Interessant inderdaad! En wat een strenge regel. Ik vind best dat de ambtenaar kritisch mag zijn, maar dat gaat bij mij dan meer over namen als Divainshinebrightley en Quincharetellah

• ollie

Ik vond het ook erg verbazend om te lezen.

• Puck!

maar waarom zouden ze daar zo streng zijn dan?! gek zeg. interessant artikel idd.