Na jaren weer tegen gekomen..:

• Tuwa

… de naam Ona / Oona

Een aantal jaar geleden vond ik deze naam wel oké, niet super maar hij had wel wat. Daarna ben ik 'm compleet vergeten, tot ik via via van een meisje dat Ona heet hoorde (met zusje L.ivia) en ik vind de naam stiekem toch wel steeds leuker… Dus heb ik wat op internet gesnuffeld en ik zie dat de naam Oona in NL vaker is gegeven dan Ona. Oona is een Ierse naam, waar Ona uit Litouwen afkomstig is.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan vind :D Ik neig naar mooi en krachtig, apart maar niet te maar ben ook bang voor de associatie met ‘oma’ of zelfs met onaneren, of is dat te ver gezocht? :S

Wat vinden jullie van de naam? En welke schrijfwijze vinden jullie mooier? En hoe spreken jullie de naam uit? Ik als Ooh-na, en daarom neig ik zelf naar de schrijfwijze Ona omdat Oona misschien eerder als Oena wordt uitgesproken misschien…?

• Millie

Ik vind het nogal een modenaam. Maar vind hem niet lelijk.

• Ela

Om de een of andere reden heb ik bij Oona/Oena heel sterk de associatie met holbewoners… Ik weet eigenlijk ook niet waarom, misschien uit een film of een boek?

Daardoor vind ik het een lompe naam. Zonder die associatie heeft de klank wel wat.

• Lola

ik vind het best een leuke naam!

Geen rare associaties mee :p

Vind hem mooier als Oona, zou ook niet echt denken dat mensen dan Oena zouden zeggen…

Nona vind ik ook wel leuk! (die staat dan weer mooier met één o vind ik :p)

• Marloes mv C+R

Volgens mij komt ie zoveel voor door SYTYCD

• Audrina

Ik heb die associatie ook en dat komt omdat er jaren geleden in de Donald Duck een holbewoonster-eend voorkwam die Oona heette! ;)

• Sas30

Zelfde idee hier, maar mijn associatie ligt met de boeken van “De stam van de holenbeer”.

Ik vind het overigens geen verschrikkelijke naam, maar ook niet heel leuk.

• Lorelei

Ik zou me geen zorgen maken vanwege onaneren. Dat woord wordt nauwelijks nog gebruikt, zelfs in de medische wereld niet. Ook denk ik daar totaal niet aan bij de naam Ona. Ik denk wel een beetje aan het Donald Duck figuur. Ik vind Oda of Nona leuker.

• Jorsum

Ik vind Oona mooier, uitspraak met een o.

Ik dacht dat dit een Finse naam was? Net als Tiina met dubbel i, etc.

• Karlijn

Voor mij zijn het qua klank twee totaal verschillende namen.

Oona spreek je uit als JOEH-na (ik ken een meisje dat zo heet met een Ierse vader)

Ona zou ik als Onah uitspreken.