Wat ik mij afvraag...

• Marloes mv C+R

Hoe kan het nu, dat ik zoveel namen in de lijst van 2012 tegenkom die niet met een hoofdletter beginnen.

Zijn dat dan slordigheidsfoutjes van de ambtenaar of kiezen ouders daar bewust voor.

En mag je er bewust voor kiezen? Taaltechnisch is de regel toch dat een naam met een hoofdletter begint?

En wil je er voor kiezen om een naam zonder hoofdletter te doen? Waarom?

• Nahariya

Dat is een hele goede vraag…

Ik twijfel of de namen wel echt zonder hoofdletter worden geschreven, of dat dit een slordigheid is van de SVB…

• Maren

Op de site van meertens zie je vaak andere varianten op de naam staan, met accenten, maar ook vaak zonder hoofdletter. Ik denk dus dat deze namen echt zonder hoofdletter geschreven worden. Ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor zou kiezen.

• Lorelei

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb geen idee.

• Lieve!

Ik denk inderdaad dat ze expliciet zonder hoofdletter zijn aangegeven.

Ik denk wel dat je dat er bij moet zeggen, want het is gewoon gebruikelijk dat een naam met een hoofdletter begint, volgens mij is het inderdaad ook een regel.

Ik snap trouwens echt niet dat je de naam met een kleine letter wil laten beginnen, ik vind het al irritant als iemand mijn naam met een kleine letter schrijft.

• Olle

Ik vind dit zelf ook een hele goede vraag. Zelf vermoed ik dat het een slordigheidsfoutje is van een ambtenaar of medewerker bij de svb. Ik denk namelijk dat het niet toegestaan is om een naam met een kleine letter te laten beginnen. Ook staan er sommige dubbele namen (weet zo gauw niet welke) waar geen tussenliggend streepje tussen staat. Volgens mij hoort daar ófwel een streepje tussen ofwel is het gewoon een tweede naam.

• Marloes mv C+R

Ja, die dubbele naam ben ik ook 1 keer tegen gekomen tot nu toe.

• Lieve!

Maar dubbele namen kunnen wel los staan.

Ik ken iemand die Roos Sanne heet, gewoon als haar roepnaam.

• Olle

Maar hoe wordt dan het verschil aangegeven tussen wat “officieel” de eerste naam is en wat “officieel” de volgnamen zijn?

Want iemand kan zijn dochter ook Roos Sanne noemen, waarbij Sanne de tweede naam is en waarbij haar initialen dus R.S. worden.

Ook vraag ik me af of mensen die een tussenliggend streepje in hun maam hebben (Jan-Willem) enkel de J. als voorletter hebben of J.W.

En krijgen Theodorus en Philippe de T. en P. als voorletter of Th. en Ph. zoals je vroeger wel eens zag. Het zal wel te maken hebben met het oude Griekse alfabet maar ik heb dat wel eens op gevels zien staan.