Ronald Giphart over Phileine

• Maarten

Er wordt op veel namenforums nogal eens gediscussieerd over Phileine. Hangt deze naam nou samen met het Griekse woord voor liefhebben of is het gewoon “vilein” (vals, gemeen)?

De naam Phileine is bedacht door Ronald Giphart, dus ik heb hem gevraagd hoe hij erop is gekomen en wat hij ermee bedoelde. Lees zijn antwoord hier: http://www.vernoeming.nl/voornaam-phileine-ronald-giphart

• Olle

Leuk om te lezen. De naam zelf vind ik minder leuk.

• Millie

Inderdaad heel erg leuk om te lezen!

Mag ik vragen hoe jullie de naam precies uitspreken?

• Maarten

De voor de hand liggende uitspraak is Filijne. Zo wordt het in de film ook uitgesproken. Filène schijn je ook wel te horen, kennelijk naar analogie van Madeleine.

• Millie

Bedankt Maarten!

• Lorelei

Wat interessant om te lezen. (:D Ik vind de naam Phileine op zich wel mooi, maar het doet me ook meteen denken aan zijn boek. Ik heb dat ooit gelezen en ik vond de hoofdpersoon echt een erge bitch. Maar ik snap wel dat je als schrijver om je personages geeft, wat ze ook doen. En Phileine leert van haar fouten, met als resultaat dat ze dus sorry zegt. En dat is ook wel bewonderenswaardig.

• Maarten

Ik had niet veel op met de naam Phileine, maar na Gipharts uitleg is mijn mening wel positiever geworden. Ik zou de naam overigens nog steeds zelf niet kiezen.

• Lorelei

Nee, ik ook niet.

Overigens ben ik precies zo iemand die zich eraan kan ergeren, als de naam Phileine een keer wordt opgehemeld. Als je het een mooie naam vindt, prima. Maar niet gaan zeggen dat-ie ook zo'n geweldige, prachtige betekenis heeft. Want dan snap je niks van de dubbele bodem.

• Maarten

Mensen kiezen een naam op de klank, maar willen toch ook wel een leuke betekenis. Die wordt er vervolgens met de haren bijgesleept.

• Lorelei

Ja, dat komt voor! Ik weet het wel zeker. En als de naam eenmaal gekozen is, wordt het helemaal moeilijk om nog objectief naar de betekenis te kijken. Want dan “hoort” je kind al bij de naam. En dan moet die naam dus met hand en tand verdedigd worden.