Wat ik me nou afvroeg…
Ben je zelf eigenlijk blij met je eigen naam?
En wordt je naam nu vaker of minder vaak gegeven dan in jouw geboortejaar?
Je hoeft je naam zelf niet te noemen als je dat niet wilt, je kunt ook gewoon een leuk verhaaltje schrijven zonder de naam te noemen.
Ik ben zelf blij met mijn naam, vroeger vond ik hem veel te lang. Iedereen had korte namen als Emma, Anna, Lotte, Sanne, Eva, Lisa etc. Kwam ik aan met Willemijn. Nu ben ik heel blij met mijn naam en vind ik het een mooie, klassieke naam. Ik heb ook veel leuke afkortingen en mijn ouders noemen me altijd Mijntje. Dat maakt de naam voor mij ook wat specialer.
Ik heb mijn hele leven lang geen andere Willemijn gekend, tot begin dit schooljaar. Nu woon ik opeens met nog een Willemijn op de gang in mijn studentenhuis en is de naam van een ouderejaars (eveneens mijn mentormama) ook Willemijn. Vandaar dat ik op de opleiding nu ook ben gebombardeerd tot Junior, maar dat vind ik eigenlijk wel grappig.
Mijn moeder klaagt de laatste tijd ook dat ze mijn naam steeds vaker hoort, vooral bij jonge kinderen.
Ik keek net in de SVB lijst en mijn naam is vorig jaar 45 keer gegeven, terwijl er in mijn geboortejaar (1994) wel 92 kinderen zijn geboren met mijn naam. De pieken waren in 2001 en 2004, met 112 geboortes in beide jaren. Daar zal de groei dan wel vandaan komen.
Ik ben wel blij dat het aantal Willemijnen nu weer afneemt. In 2011 kregen nog 55 kinderen mijn naam, dit jaar dus 10 minder. Ik vind het nu namelijk wel leuk dat ik niet zo'n immens veel voorkomende naam heb.
Edit: voor het aantal geboortes in mijn geboortejaar heb ik in Meertens gekeken!