Zus en Mensje

• Millie

Op Facebook ben ik lid van een groep, waar het artikel is gepost met de speciale babynamen van 2012.

Iemand reageert: “En de kinderen van Tom Van Landuyt dan: die heten Bloem, Mensje en Zus”.

Ik heb erop gereageerd dat Mensje en Zus Oud-Hollandse namen zijn, zoals ik op internet terugvond. Voor Belgen klinkt dat dan helemaal belachelijk en gek.

Maar ik vroeg me af; hoe denken jullie als rasechte Nederlanders hierover? Zijn Mensje en Zus namen die je echt speciaal vind of gaan ze er nog wel mee door?

Als ik de SVB-lijst bekijk dan denk ik toch dat jullie het geen ‘gewone’ namen vind, want er zijn in 2012 amper 1 Mensje en 1 Zus (dochter van) geboren.

• Blue

Ik vind het wel hele speciale namen. En ik denk dat dat voor de meeste Nederlanders geldt.

Hoewel ik de naam Mensje al kende van de schrijfster Mensje van Keulen. (de naam Mensje komt van het Germaanse meine ‘macht, kracht’)

Zus vind ik meer een bijnaam. Ik zou hem nooit als officiële naam kiezen.

• Lorelei

Ik vind het in deze tijd in ieder geval geen normale namen. Als ze ooit wel normale voornamen waren, vind ik het jammer dat die oud-hollanders niet wat leukers konden bedenken. Zus was volgens mij meer een bijnaam, in het begin. En zo zie ik die naam eigenlijk nog steeds, ook al is-tie nu als voornaam in gebruik.

• Maren

Over deze namen is hier al vaker gesproken.

En de dochter van Angela Schijf heet…

Stel Angela Schijf krijgt een vierde dochter

Ik kan me bij alledrie de namen voorstellen waarom je ervoor zou kiezen, maar zou het zelf waarschijnlijk niet doen.

Vooral Zus en Mensje vind ik wel leuk, Zus lekker stoer, Mensje heel lief. Bloem vind ik qua klank niet zo, een beetje lomp. Ik moest eerst wel even aan het idee wennen, en vond Zus erg ouderwets, maar nu toch ook wel leuk.

• Marieke72

Het zijn inderdaad oud Hollandse namen maar doordat ze nooit meer gegeven worden, zijn ze weer speciaal/apart geworden. Ik denk dat je het zo moet zien.

Riek en Coba zouden dan net zo speciaal moeten zijn ;)

• Lieve!

Ik houd van aparte namen en vind Zus echt fantastisch. Mensje iets minder, Bloem vind ik echt een woord-woord.

Ik zou Zus alleen nooit durven geven, misschien door de vele kritiek die gegeven wordt op de naam of doordat het een duidelijk woord is.

• Olle

Ik vind Zus eigenlijk ook heel leuk, maar omdat ie zo weinig wordt gekozen, zou ik er niet snel voor kiezen. Mensje vind ik niet mooi, maar ik vind het wel passen bij Zus en Bloem.

Dit soort namen “verdraag” ik overigens beter dan unieke naamkeuzes zoals Sheferangelo of Shaquilona.