De populariteit van onze top-10 namen.

• Lorelei

Hoi Mensen,

Aangezien er 17 mensen hebben gereageerd bij mijn topic “Hoe vaak komen jouw top-10 namen voor in de SVB-lijst?”, heb ik wat cijfertjes op een rij kunnen zetten, om met jullie te delen. :D

Onze top-10 jongensnamen zijn over het geheel genomen gemiddeld 140 keer gegeven in 2012.

Onze top-10 meisjesnamen zijn over het geheel genomen gemiddeld 116 keer gegeven in 2012.

Onze favoriete meisjesnamen zijn dus gemiddeld (140-116) / 140 * 100 = 17% minder populair dan onze favoriete jongensnamen.

Dit bevestigt enigszins mijn beeld, dat de gemiddelde mens bij jongens meer voor de populaire (conservatieve?) namen gaat. En dat meisjesnamen toch wat aparter (creatiever?) mogen zijn.

Voor de afzonderlijke prikkers geldt dit echter niet. In feite zie ik een beetje een indeling in drie groepen. Bij Maren, Millie, Lola, Muriel, Ellen, Sas30, Marloes, Sophéa en mijzelf zie ik dat de favoriete jongensnamen duidelijk populairder zijn. Bij Nahariya*, Puntje, Nirel, Lieve en Kaat is dat juist andersom. (Hoewel ik in het geval van Lieve wel een grote uitschieter zie, die de populariteit van haar meisjesnamen erg omhoogtrekt. Misschien hoort zij eigenlijk wel meer bij de andere groep.) Bij Lins, Anoukiej en Olle komt uit de cijfers wel dat ze iets populairdere jongensnamen kiezen, maar het verschil is niet zo groot.

Dus er is sprake van een hoop variatie tussen personen, op dit gebied. Meer dan ik verwacht had, in ieder geval. ;)

Maar wie heeft nu eigenlijk de meest populaire top-10 en wie de minst populaire? Ik heb nog even getwijfeld of ik dat wel neer zou zetten, maar uiteindelijk kon je dat ook makkelijk zien in het topic zelf. En kon ik het toch niet laten om een overzicht neer te zetten. :D Ik heb de berekende gemiddelde waarden uit de topic reacties van de jongensnamen en meisjesnamen bij elkaar opgeteld en aan de hand hiervan de prikkers op volgorde gezet.

Bovenaan staat de persoon met de meest populaire top-10. Onderaan staat degene met de minst populaire top-10.

Anoukiej

Olle

Puntje

Sas30

Maren

Ellen

Kaat

Millie

Lola

Nahariya

Lorelei

Lieve

Sophéa

Muriel

Nirel

Lins

Marloes

Wat nu precies de handigste plek om te staan is in deze lijst… Dat weet ik niet. Het geeft enigszins aan of de namen van jouw voorkeur populair of juist apart zijn, maar dit is alleen bekeken ten opzichte van de andere prikkers. En misschien zijn wij op onszelf al een ander slag mensen…. ;)

*Overigens vind ik het, bij de namen van Nahariya, wel interessant, dat de populariteit van haar jongensnamen zo laag is. Terwijl er (naar mijn vermoeden) toch best wel conservatieve namen bij zijn. Alleen worden ze toch niet vaak gegeven. Waarschijnlijk omdat er veel anderstalige namen bij zitten, zoals ze zelf al zegt.

• Millie

Leuk artikeltje, Lorelei!

• Maren

Leuk gedaan!

• Lola

Leuk om te lezen!

Die conservativiteit qua jongensnamen zie je ook heel erg in bijvoorbeeld Amerika, waar de top 5 jongensnamen nog ongeveer hetzelfde is als een eeuw geleden (James, William, Matthew,…), terwijl dat bij de meisjes veel sneller wisselt.

Wat de rangschikking betreft van wiens top10 populairder is, ja, veel kun je er misschien inderdaad niet mee doen, maar ik vind het toch interessant om te zien. Vind het nog best ok dat ik in het midden eindig, dat betekent dan dat mijn namen origineel zijn, zonder volslagen onbekend te zijn haha ;)

Bedankt!

• Olle

Heel leuk om te lezen! Ik vind het zelf totaal geen probleem dat “mijn” top-10 lijstjes bestaan uit namen die vrij populair zijn. Sterker nog, mocht de keuze straks moeten bestaan uit bijv. 3 namen waar we over twijfelen, dan kan de populariteit van de naam zelfs doorslaggevend zijn. Ik vind het juist jammer dat bijv. een naam als Olle of Ot zo weinig gegeven wordt (in vergelijking met Stijn of Jens). Een naam die “uniek” is en in het jaar 2012 bijv. nul keer is gegeven zou voor mij persoonlijk eerder een reden zijn om hem niet te willen geven, dan om dat wel te doen. Maar dat zal voor iedereen verschillen denk ik.

• Kaat

Populariteit vind ik minder belangrijk dan hoe mooi ik de naam vind, populariteit zou bij mij echt op de tweede plaats komen. Zou Sophie (een van mijn favorieten, al zo'n twintig jaar lang!) voor mij dé naam zijn, dan zou ik mijn dochter echt Sophie noemen. Maar zou ik een andere, minder populaire naam net zo mooi vinden, dan zou het die naam worden.

Wat ik bij mezelf opvallend vind is dat ik jongensnamen veel moeilijker vind, maar dat mijn topnamen dan wel namen zijn die gemiddeld wat minder vaak voorkomen (132x als je Sam meetelt, 43x als je Sam niet meetelt). Terwijl het toch niet zo'n gekke namen zijn.

• Lorelei

Wat je allemaal niet voor leuks kan met zo'n SVB-lijst. (:D

• Marloes mv C+R

Leuke topic!

Ik ben blij dat ik een keer onderaan sta ;).

Ik zou het leuk vinden als er vaker dit soort topics zijn.

• Lorelei

Nou, als je een idee hebt, mag je het zeggen. :D