Hoi Mensen,
Aangezien er 17 mensen hebben gereageerd bij mijn topic “Hoe vaak komen jouw top-10 namen voor in de SVB-lijst?”, heb ik wat cijfertjes op een rij kunnen zetten, om met jullie te delen.
Onze top-10 jongensnamen zijn over het geheel genomen gemiddeld 140 keer gegeven in 2012.
Onze top-10 meisjesnamen zijn over het geheel genomen gemiddeld 116 keer gegeven in 2012.
Onze favoriete meisjesnamen zijn dus gemiddeld (140-116) / 140 * 100 = 17% minder populair dan onze favoriete jongensnamen.
Dit bevestigt enigszins mijn beeld, dat de gemiddelde mens bij jongens meer voor de populaire (conservatieve?) namen gaat. En dat meisjesnamen toch wat aparter (creatiever?) mogen zijn.
Voor de afzonderlijke prikkers geldt dit echter niet. In feite zie ik een beetje een indeling in drie groepen. Bij Maren, Millie, Lola, Muriel, Ellen, Sas30, Marloes, Sophéa en mijzelf zie ik dat de favoriete jongensnamen duidelijk populairder zijn. Bij Nahariya*, Puntje, Nirel, Lieve en Kaat is dat juist andersom. (Hoewel ik in het geval van Lieve wel een grote uitschieter zie, die de populariteit van haar meisjesnamen erg omhoogtrekt. Misschien hoort zij eigenlijk wel meer bij de andere groep.) Bij Lins, Anoukiej en Olle komt uit de cijfers wel dat ze iets populairdere jongensnamen kiezen, maar het verschil is niet zo groot.
Dus er is sprake van een hoop variatie tussen personen, op dit gebied. Meer dan ik verwacht had, in ieder geval.
Maar wie heeft nu eigenlijk de meest populaire top-10 en wie de minst populaire? Ik heb nog even getwijfeld of ik dat wel neer zou zetten, maar uiteindelijk kon je dat ook makkelijk zien in het topic zelf. En kon ik het toch niet laten om een overzicht neer te zetten. Ik heb de berekende gemiddelde waarden uit de topic reacties van de jongensnamen en meisjesnamen bij elkaar opgeteld en aan de hand hiervan de prikkers op volgorde gezet.
Bovenaan staat de persoon met de meest populaire top-10. Onderaan staat degene met de minst populaire top-10.
Anoukiej
Olle
Puntje
Sas30
Maren
Ellen
Kaat
Millie
Lola
Nahariya
Lorelei
Lieve
Sophéa
Muriel
Nirel
Lins
Marloes
Wat nu precies de handigste plek om te staan is in deze lijst… Dat weet ik niet. Het geeft enigszins aan of de namen van jouw voorkeur populair of juist apart zijn, maar dit is alleen bekeken ten opzichte van de andere prikkers. En misschien zijn wij op onszelf al een ander slag mensen….
*Overigens vind ik het, bij de namen van Nahariya, wel interessant, dat de populariteit van haar jongensnamen zo laag is. Terwijl er (naar mijn vermoeden) toch best wel conservatieve namen bij zijn. Alleen worden ze toch niet vaak gegeven. Waarschijnlijk omdat er veel anderstalige namen bij zitten, zoals ze zelf al zegt.