Ik ben nu 21 jaar. Ik denk dat ik ongeveer sinds ik 13/14 ben een interesse heb voor voornamen.
Jarenlang ben ik er mee bezig geweest. Ik hield een lijst bij, mijn smaak veranderde in de loop der jaren en een aantal jaar lang maakte ik een top 20 op het einde van het jaar.
Nu zoveel jaar later ben ik er na een korte namenpauze weer erg mee bezig. Het vreemde is dat ik de laatste tijd veel minder goed kan zeggen welke namen ik mooi vind. Of beter gezegd er lijkt een discrepantie te zijn tussen namen die ik op papier (of op het scherm ) prachtig vind en de namen die ik mooi vind voor dagelijks gebruik. Een Vlaamse of Nederlandse uitspraak bijvoorbeeld kan een naam al heel veel veranderen en als ik dan bedenk hoe de naam hier in de omgeving zou worden uitgesproken, ben ik meteen in staat hem te schrappen .
De laatste tijd heb ik dus ook niet meer echt een lijst. Maar misschien begin ik wel weer te bouwen.
Hieronder een aantal namen zo uit het hoofd die ik mooi vind, sommigen op papier, sommigen qua uitspraak.
Doutzen
Thirza
Madelief
Juno
Cato
Mathilde
Thelma
Helena
Sverre
Abel
Otis
Julius