Wies

• Millie

Naar aanleiding van mijn reactie op het nieuwsbericht op voornamelijk en eerdere topics die gestart zijn.

Ik las op voornamelijk dat op nieuwjaarsdag in België een Wies is geboren. Ik keek op de website van Kind en Gezin en blijkt dat daar van 5 januari 2010 tot 5 januari 2013 maar 6 Wiesen zijn geboren. In Nederland waren dat er in 2010 enkel al 688. Ik vind het dus heel bijzonder dat er weer een Wies geboren is.

Misschien is de naam wel overgevlogen uit Nederland en wordt hij steeds populairder in België?

Weet iemand trouwens waar deze naam afkomstig van is? Ik vermoed dat men de naam Louise (uitspraak in sommige delen van België: Lowies) nam en daar de afkorting van genomen heeft.

Wies: geven aan je kind of niet?

• Maren

Ik vind Wies echt heel ouderwets, en zou er nooit voor kiezen.

Louise vind ik beter, maar ook niet echt mooi. (daar is Wies inderdaad van afgeleid)

De mannelijke varianten vind ik dan wel weer mooi: Louis, Lodewijk, Lewis.

Dat er in 688 kinderen in 1 jaar geboren worden die Wies heten, verbaast me wel. Ik hoor de naam nooit. Wel Wiesje, maar ook niet bij kinderen.

• Be2You 2013

Mijn tweede naam is Wiesje, maar hoor deze naam bijna nooit! Al helemaal niet bij kids. Vind het wel leuk dat ie steeds vaker als Wies gegeven wordt maar ik vind persoonlijk Wiesje ook echt veel mooier, het is minder hard! En hij kan nog best vind ik (al ben ik natuurlijk niet helemaal objectief!) :D

• Nahariya

Ik vind Wies echt geweldig. Ik heb het al vaker gezegd, de kans is groot dat wanneer wij als gezin volledig van Nederlandse afkomst waren geweest, onze dochters Fien en Wies hadden geheten. Ik houd echt van dat soort namen. Ik zal ze nu alleen niet geven omdat ik het niet in ons gezin vind passen.

• Nahariya

Er zijn in 2010 trouwens geen 688 meisjes geboren met de naam Wies, dat heb je verkeerd gezien. Er zijn in totaal in Nederland 688 meisjes en vrouwen die de naam Wies dragen. In 2011 zijn er 49 baby's geboren die de naam Wies hebben gekregen.

• Millie

Oeps, sorry.

• ollie

Ik ken 2x een Wies (4 en 8 jr)

een is een jongen en de ander een meisje

Voor mij is het een naam valt in de categorie Fien, Sien, Cato ed

• Elisa81

Wies vind ik ook geen mooie naam. Ouderwets.

• Blue

Wies is in België meestal een jongensnaam, afgeleid van Aloïs / Aloys (AA-loo-wies)

Volgens Kind & Gezin zijn er tussen 5 januari 2010 en 5 januari 2013, 37 jongens geboren met die naam.

Ik vind hem voor een meisje heel leuk

• Millie

Die optie had ik nog niet bekeken. Bedankt voor je uitleg!