Naar aanleiding van Millie's topic heb ik even de top 20 van Vlaanderen en Nederland zitten te vergelijken. Wat me heel erg opvalt is hoe gelijkend en tegelijk verschillend die zijn. Bij zowel de meisjes als de jongens doen een aantal namen het heel goed in beide landen (Emma, Lotte, Lisa, Fleur, Daan, Lucas, Lars,…), terwijl er ook een aantal namen juist heel erg populair zijn in het ene land en helemaal niet in het andere (Thijs, Luuk, Julian, Fenna, Elin,… doen het heel goed in Nederland maar niet in Vlaanderen).
Nu heb ik even de namen uit de Vlaamse top 20 die in Nederland niet in de top 100 voorkomen op een rijtje gezet:
Jongens:
Wout
Louis
Kobe
Leon
Arthur
Robbe
Victor
Jules
Meisjes:
Marie
Louise
Fien
Lore
Ella
Hanne
Elena
Hier zitten natuurlijk een flink aantal Franse namen bij, en het is wel logisch dat die in Nederland minder vaak gegeven worden, maar er zitten toch een aantal namen bij die volgens mij enkel in het Nederlandse taalgebied voorkomen.
Nu vroeg ik me af wat de Nederlanders onder ons van deze namen vinden en waarom ze volgens jullie zo weinig gegeven worden in Nederland? Voelen ze echt (te) Vlaams aan? Vinden jullie ze niet mooi? Werden ze vroeger misschien wel gegeven maar zijn ze nu ouderwets?
Ik ben heel benieuwd wat jullie denken!