'Vlaamse' namen

• Lola

Naar aanleiding van Millie's topic heb ik even de top 20 van Vlaanderen en Nederland zitten te vergelijken. Wat me heel erg opvalt is hoe gelijkend en tegelijk verschillend die zijn. Bij zowel de meisjes als de jongens doen een aantal namen het heel goed in beide landen (Emma, Lotte, Lisa, Fleur, Daan, Lucas, Lars,…), terwijl er ook een aantal namen juist heel erg populair zijn in het ene land en helemaal niet in het andere (Thijs, Luuk, Julian, Fenna, Elin,… doen het heel goed in Nederland maar niet in Vlaanderen).

Nu heb ik even de namen uit de Vlaamse top 20 die in Nederland niet in de top 100 voorkomen op een rijtje gezet:

Jongens:

Wout

Louis

Kobe

Leon

Arthur

Robbe

Victor

Jules

Meisjes:

Marie

Louise

Fien

Lore

Ella

Hanne

Elena

Hier zitten natuurlijk een flink aantal Franse namen bij, en het is wel logisch dat die in Nederland minder vaak gegeven worden, maar er zitten toch een aantal namen bij die volgens mij enkel in het Nederlandse taalgebied voorkomen.

Nu vroeg ik me af wat de Nederlanders onder ons van deze namen vinden en waarom ze volgens jullie zo weinig gegeven worden in Nederland? Voelen ze echt (te) Vlaams aan? Vinden jullie ze niet mooi? Werden ze vroeger misschien wel gegeven maar zijn ze nu ouderwets?

Ik ben heel benieuwd wat jullie denken!

• Nahariya

Jongens:

Wout - Het verbaast me dat deze in Nederland niet in de top 100 voorkomt. Ik hoor hem toch regelmatig voorbijkomen.

Louis - Deze naam is in Nederland vrij ouderwets.

Kobe - Deze is in Nederland volgens mij gewoon nog niet ontdekt. Wie weet komt dat nog…

Leon - Ook dit verbaast me. Het is een hele normale naam die ik ook meerdere keren voorbij hoor komen. Wel bij iets oudere jongens (12-18), dus misschien is deze naam een beetje geweest hier…

Arthur - Ook een verrassing. Ik ken een jongetje van 1,5 met Arthur als tweede naam. Maar misschien is Arthur hier inderdaad een naam die voornamelijk als tweede naam wordt gegeven, en als roepnaam wat ouderwets is.

Robbe - Deze is hier net als Kobe gewoon nog niet echt ontdekt.

Victor - Ouderwets.

Jules - Te Frans. Ik denk dat veel Nederlanders deze naam niet kiezen vanwege de uitspraak. Dat gaat hier nooit in één keer goed.

Meisjes:

Marie - Dit is hier een naam die je voornamelijk hoort bij vrouwen van 90+.

Louise - Ook weer eentje die me verbaast. Ik vind het een mooie klassieker, maar ik denk dat dit net als Arthur een naam is die voornamelijk als tweede naam wordt gegeven.

Fien - Deze naam hoor ik de laatste tijd echt heel vaak. Staat hij echt niet in de top 100?

Lore - In Nederland wordt dit al gauw Lorre, en dat zegt een papegaai ;) Ik denk dat hij daarom niet zo vaak wordt gekozen.

Ella - Weer een naam die ik vaak hoor om me heen.

Hanne - Ook deze hoor ik steeds vaker voorbijkomen.

Elena - En deze ook. Misschien zijn Fien, Ella, Hanne en Elena namen die het nu net niet tot de top 100 hebben geschopt, maar daar volgend jaar wel in staan.

Tja volgens mij is het 50/50. De ene helft van de namen is hier in Nederland heel erg ouderwets, terwijl de andere helft hier nog niet ontdekt is. Wel heel interessant om te lezen.

• Lola

Bedankt voor je reactie! Interessant!

Ik heb de namen waarover je verbaasd was nog even nagekeken.

Bij de jongens komt enkel Wout wel vrij vaak voor (staat ergens rond 150-60 schat ik), Leon en Arthur zijn echt wel vrij zeldzaam voorlopig, misschien zijn ze in opkomst!

Bij de meisjes heb je deels wel gelijk, Louise, Fien en Ella staan alle drie niet in de top 100 maar komen wel in de buurt. Fiene staat wel in de top 100 (wordt dan in Vlaanderen wel weer maar zeer zelden gegeven vermoed ik). Enkel Hanne is toch wel een zeldzame naam in Nederland (29 keer gegeven in 2011 (tegenover 726 Emma's haha)).

• Karlijn

Jongens:

Wout: ken alleen mannen van boven de 30 met die naam

Louis: volgens mij ook al een wat oudere naam

Kobe: dit vind ik een echte Belgische naam maar kan niet verklaren waarom

Leon: ook hier ken ik alleen mannen van boven de 30 die zo heten

Arthur: ken alleen mannen van boven de 50 die zo heten

Robbe: Is ook wel behoorlijk nieuw voor mij

Victor: toch ook wel vrij ouderwets

Jules: ken ik ook alleen mannen van boven de 50 jaar met deze naam

Meisjes:

Marie: mijn oma heette zo en die was nu bij leven 125 jaar geweest beetje ouderwetse naam dus

Louise: een naam die ik bij tieners regelmatig hoor

Fien: Ik vind de naam erg ouderwets maar volgens mij komt hij wel voor (misschien meer Fiene)

Lore: dit vind ik ook echt een Belgische naam (weet niet waarom)

Ella: ken alleen dames van boven de 50 jaar met deze naam

Hanne: leuke naam maar ik kom hem hier inderdaad nooit tegen

Elena: ook met deze naam ken ik niemand maar vind hem ook een beetje geweest

• Millie

Heel leuk topic!

Als echte Vlaming heb ik hier al veel namen tegengekomen die jullie ‘normaal’ vinden maar waar ik mijn wenkbrauwen bij frons, die in Vlaanderen nauwelijks gegeven worden.

Wel heel erg interessant!

• Lola

ja, ik vind het ook interessant om te horen dat bepaalde namen die hier nog heel veel gegeven worden in Nederland als ouderwets gezien worden!

• kleinepluis

Zoals welke namen dan bijvoorbeeld, Millie? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

• Millie

Zoals Wies (heb ik nog een topic over geopend) en Puck en Jip en Pip..

• Laury

Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn Jules en Marie in Noord-Brabant (in elk geval ZO) vrij recent (geen 10 jaar geleden) behoorlijk populair geweest. (Heb het boek van Bloothooft et al niet bij de hand).

Kobe, Robbe, Hanne en Lore zou ik als Vlaams bestempelen (en dat is positief: de ouderwetse ‘Vlaamse namen’ zoals Lieve(n) en ook Hilde, blijf ik prachtig vinden).

Elena vind ik een buitenbeentje, niet Frans niet Nederlands.