Bijna elke dag wordt een Emma geboren

• Millie

Bijna elke dag wordt in Vlaanderen een baby geboren die de naam Emma meekrijgt: in 2012 waren dat er 357. De populairste jongensnaam doet het met iets minder: 327 jongens werden Lucas gedoopt. Emma staat ondertussen al tien jaar bijna onafgebroken aan de top in Vlaanderen. Dat blijkt uit gegevens op de website van Kind en Gezin.

Emma is niet de enige meisjesnaam die fel wordt gesmaakt door kersverse ouders: Ook Marie, Elise, Julie en Louise werden meer dan 300 keer gekozen in 2012.

Opvallend is dat Emma al tien jaar aan de top staat van de populairste meisjesnamen in Vlaanderen. Sinds 2003 kregen 4.029 meisjes de naam Emma. Alleen in 2007 (na Lotte) en 2010 (één keer minder gekozen dan Marie) kwam Emma niet op de eerste plaats terecht van populairste namen voor een meisje.

In de ranglijst over tien jaar komt Julie (3.499 maal gekozen) op de tweede plaats, voor Marie (3.486). Lotte (3.435) en Lore (2.919) vervolledigen de top-5.

TOP-20 POPULAIRSTE MEISJESNAMEN

Emma

Marie

Elise

Julie

Louise

Noor

Lotte

Fien

Nina

Lore

Ella

Lena

Amber

Fleur

Mila

Hanne

Elena

Lina

Anna

Lisa

Wat de jongensnamen betreft, staat Lucas net als in 2011 bovenaan. Louis (288 keer gekozen) en Wout (285) vervolledigen de top-3. Dan volgen Liam en Mathis.

Op de ranglijst sinds 2003 moet Lucas vrede nemen met een achtste plaats. De populairste jongensnaam in Vlaanderen de voorbije tien jaar was Milan (3.533 keer gekozen).

Milan stond tot en met 2011 onafgebroken in de top tien van populairste namen en was van 2004 tot en met 2007 vier jaar lang de meest gekozen jongensnaam. Robbe (3.068) en Wout (2.995) volgen op de rangschikking sinds 2003 op respectabele afstand. De top-5 wordt vervolledigd door Kobe (2.855) en Lars (2.802).

TOP-20 POPULAIRSTE JONGENSNAMEN

Lucas

Louis

Wout

Liam

Mathis

Lars

Vince

Kobe

Noah

Leon

Arthur

Finn

Daan

Victor

Alexander

Adam

Milan

Mats

Robbe

Jules

• Olle

Veel leuke namen. Amber en Elena zijn eigenlijk de enige 2 meisjesnamen die ik echt niet mooi vind.

Bij de jongens vind ik ook veel leuk. Alleen Vince en Adam niet.

• -Emmy-

Noor, Fien, Lore en Hanne vind ik heel erg leuk :)

Louise, Nina, Fleur en Mila vreselijk :p

Van de jongensnamen vind ik Victor, Robbe, Kobe, Lucas en Wout het leukst.

Louis, Liam, Vince, Milan en Jules verschrikkelijk.