Y- / -y namen

• anoniem

Ik weet dat veel mensen van dit prikbord de y niet mooi vinden in een naam of dat het ordinair gevonden wordt maar heb je daar voor jezelf ook uitzonderingen waarbij je deze letter juist vindt horen in de naam, ook in Nederland dus?

En wat maakt een letter nu precies ordinair voor je , is het de klank of juist het letterbeeld? Of is het omdat vaak Engelse namen een Y hebben en je dat voor in NL gewoon niet mooi vindt?

(gewoon nieuwsgierigheid:) )

• Lizzy27

De meisjesnamen Amy en Emily vind ik nu éénmaal stukken mooier met een Y dan met een I/IE.

Bij mij gaat het vooral om de associatie. Heel wat ordi gezinnetjes hebben namen met een Y in, waardoor ik automatisch Y namen ga linken aan ordi gezinnetjes. Wat natuurlijk , gelukkig maar, niet altijd klopt.

• Kaat

Amy, Emily, Suzy, Abby, Ruby, Lily … die vind ik echt niet ordinair. Dat zijn voor mij Engelse klassiekers. Maar ook Yael en Sybren bijvoorbeeld vind ik niet ordinair.

Overigens vind ik Emily een andere naam (want andere uitspraak) dan Émilie (EMmillie vs eemieLIE), en Suzy een andere naam dan Suzie (Soezie vs Suuzie).

Jayden, Zoey, Rodney, vind ik dan een stuk ordinairder. Zeker als de Y onnodig toegevoegd is.

• Maren

In bijvoorbeeld Ylva, Yara en Lily vind ik de y mooi. In jongensnamen eigenlijk vrijwel nooit.

Niet altijd vind ik namen met de y ordinair, maar er is wel een duidelijk verband, de meeste namen die ik ordinair vind hebben wel een y.

• Lorelei

Ik vind in de volgende namen de y niet ordinair staan:

Jongens

Yisrael

Yorben

Lysander

Lloyd

Rhys

Sybrand

Kyle

Avery

Timothy

Flynn

Bryce

Meisjes

Myrthe

Kay

Rabiye

Dymphne

Ymke

Mylène

Faye

Yvaine

Yuriko

Miyu

Ruby

Emily

Ginny

Lucy

Lily

Audrey

Raelynn

Wednesday

Robyn

Gwyneth

Bronwyn

Aeryn

Maelys

Alyss

Een overbodige y vind ik vaak wel ordinair.

Het is niet de klank, maar juist het letterbeeld waardoor de y heel ordinair kan staan.

• Anoukiej

Voor mij hoort Myrthe echt met de y.

zo heet namelijk m'n kleine zusje.

Verder vind ik met de y nog mooi,

Of vind ik het zo horen bij deze namen:

Amy

Emily

Lily

Lucy

Bij jongens vind ik eigenlijk geen enkele naam met y echt mooi.

• Jaycee

Wat ik mooie y namen vind:

Yinthe

Yenthe

Amy

Romy

Emily

Yaël

Evy

bij ordi namen denk gauw aan Kimberley, Jayden, Jeffrey, Destiny enz.

Mijn eigen nickname vind ik ook vreselijk Jaycee maar dat heb ik afgeleid van van mn voorletters wist niks beters te verzinnen haha

• Elisa81

Ik vind namen die eindigen op een Y, met uitzondering van Emily, echt niet mooi. Namen die beginnen met een Y of waar je de Y uitspreekt als een J, vind ik vaak wel mooi.

• Olle

Ik vind sommige namen die eindigen op een -y wel mooi, zoals Emily, Suzy, Amy.

Maar de -y komt helaas ook voor bij namen die ik ordinair vind, zoals Kimberley, Kelly, Wesley, Destiny.

Om maar te zwijgen over allerlei “originele creaties” zoals Djeannelly, Kishady, Cyentely etc.

• miranda1963

Yfke

Yentl (erg mooi!)