Hallo allemaal,
Na een hele tijd afwezigheid toch maar weer 'ns een berichtje van mij. Tot een hele tijd geleden was ik hier vaak te vinden, dus diegene die al langer op dit bord prikken zullen mij nog wel kennen. Voor de nieuwe mensen even kort; Ik ben Madelief, bijna 24 jaar, studeer nog (CommunicatieStudies) en ben van jongs af aan helemaal gek van namen.
Nu het volgende… Ik ben drie maanden in Zuid-Afrika geweest en heb daar tijdens mijn vrijwilligerswerk mijn vriend leren kennen. Zijn naam is Xolani (spreek je uit met een klikje), maar eigenlijk noemden alle vrijwilligers hem Theo (zijn tweede naam), omdat het klikje te moeilijk is/was.
Het lastige is natuurlijk dat ik hier zit en hij daar, maar het voelt wel goed. Nu heb ik als namenfreak natuurlijk wel meteen een probleem. Mijn favoriete namen zijn zo Nederlands of Nederlands klinkend (Espen, Ceder, Jule en Minthe), dat dat in de Zulu cultuur natuurlijk wel erg lastig is. Daar hebben ze jongensnamen als Senzo, Tsapelo, Sipho, Khutso, Kwanele en meisjesnamen als Xoliswa, Nonhlahla, Sibongakonke, Tatho, Nomusa….
Het is natuurlijk veel te vroeg om over namen voor kinderen na te gaan denken, maar ik vind het wel leuk om mijn namenlijstje wel een beetje uit gaan breiden met namen die in allebei de culturen kunnen. Engelse namen vind ik eigenlijk niet zo leuk, dus dat is dan ook weer lastig. En ik heb in een weeshuis gewerkt met 90 kinderen, dus de Afrikaanse namen die ik ken, koppel ik nu alleen nog aan die schattige kids, wat het ook niet echt gemakkelijk maakt.
Maar volgens mij kunnen jullie mij vast helpen !
Liefs,
Madelief