Achternaam begint met een T, kan een T in de voornaam?

• Madelief

Dag allemaal,

Ik lees geregeld de berichtjes hier op zoek naar mooie namen voor ons kindje.

Mijn man en ik vinden Mattijn (met 2 t's dus) een mooie naam voor een jongen. Onze achternaam begint echter met een T, er zit nog wel ‘van’ tussen.

Vinden jullie dat Mattijn van T… kan of wordt het te hard? Wij twijfelen erg.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Blue

Nee, dat vind ik niet te hard klinken.

Gewoon doen, geen probleem.

Mooie naam triuwens, Mattijn.

Klinkt vertrouwd, maar toch nét even anders als Martijn of Matthijs.

• Evva

Ja, ik denk er hetzelfde over als Blue.

Het kan hoor! Ik zou het anders vinden als iemand bijv. Mattijn Nuenens of zoiets heet. Dat loopt direct door.

Mattijn van T. vind ik dat juist niet. Ik vind het wel stoer klinken, al weet ik de gehele achternaam nog niet eens ;)

• Hagar

Leuke naam Mattijn! Ik denk wel dat hij/jullie steeds moeten uitleggen dat het geen MarRtijn is maar MaTtijn, dus dat lijkt me lastig..

Mattijn van T kan volgens mij prima. Behalve als de achternaam ook een ij of ui klank heeft bijv. Mattijn van Tuin vind ik niet zo lekker klinken. Maar bijv. Mattijn van Tromp prima!

• RH

Ik zou het geen probleem vinden hoor, als het nou Mattijn Nuyten of zo iets was dan was het wel storend omdat het dan doorloopt. Alleen als de achternaam inderdaad van Tuin (of iets gelijkaardigs) is zou ik het niet doen. Anders misschien gewoon Mattijn + achternaam een aantal keer hardop uitspreken en kijken hoe het klinkt? Als jullie het zelf niet storend vinden lijkt het me prima.

• Elif

Ik vind het ook zeker niet storend, inderdaad wel stoer.

Leuk, Mattijn, net wat aparter dan het saaie Martijn.

• Laura

Leuke naam, mijn oppaspuber heet Matijn.

Ik moet er wel bij zeggen dat hij er stevig van baalt dat zijn moeder origineel wilde zijn, want ze denken ALTIJD dat hij Martijn heet. Als Matijn het voor het zeggen had, veranderde hij vandaag nog zijn naam in Martijn. ‘Mijn’ Matijn is 13.

• Hagar

Ja dat bedoel ik dus wat Laura aangeeft dat men dan altijd denkt dat het Martijn is, zou ik hondsmoe van worden…

• Floor44

Ik vind het wel kunnen, maar ben het helemaal met Laura haar puber eens.. eeuwig spellen.. bovendien klinkt het alsof je de r niet kunt zeggen. Bijvoorbeeld een peuter die Martijn zegt.

• Esther

Dit dilemma heb ik zelf ook, de achternaam begint met een T en wil je dan wel een naam met een T. Wij hebben er geen ‘van’ of ‘de’ voor, dat vind ik erg jammer. Bij jullie zit er wel ‘van’ voor en dus vind ik het eigenlijk geen probleem.

Bij onszelf heb ik bedacht dat ik het liefst geen naam kies die begint of eindigt met een T, maar een T in de naam is prima.