Wanneer is een naam ordinair??

• Monique-Quijs

Hallo allemaal,

Ik lees hier nu al een tijdje mee en ik heb ook al om advies gevraagd,

maar nu vroeg ik me af hoe het komt dat mensen namen als ordinair benoemen??

Ik begrijp dat er namen zijn die niet je smaak zijn of die je te ouderwets vind maar wat maakt een naam ordi??

Groetjes Monique

• - Lieve -

Ik vind vaak namen met een ‘y’ erin ordinair. Dit komt omdat ik veel ordinaire mensen ken met zo'n naam. Bijvoorbeeld Wesley, Davey, Kimberley, Deveny, etc. Maar ook Priscilla, Melissa, Angel, Nigel, Kevin, etc. Waarschijnlijk houdt ik gewoon niet van Engelse namen voor Hollanse kinderen ;) En ook niet van Italiaanse jongensnamen (voor kaaskopjes) zoals Giovanni. Ik heb hier vooral een hekel aan omdat die ouders het dan ook nog eens uit gaan spreken als: ‘Giejoooofffffanieeeeeeeeeeeee! Hier komen!’ Gruwel… Bij bijv. Sharon (ook zo'n naam vind ik) zie ik een dame voor me met haar haren lichtblond geverfd (wel uitgroei), rondlopend in een joggingpak, te erge decolleté, heftig opgemaakt, en een gouden kettinkje met haar naam. O, en niet te vergeten: de kauwgom waar per 1/3 seconde op wordt gekauwd. Niet dat iedereen die Sharon heet zo is hoor, natuurlijk niet! Want dit is een ernstig vooroordeel, maar heb vaak meegemaakt dat dit vooroordeel toch wel vaak klopt…

• RH

De voorstelling die ik bij het gezin heb waarin desbetreffende naam voorkomt bepaalt of ik hem ordinair vind. Als ik een meisje zie in roze jurkje met gouden kettinkje (met naam) gouden oorbelletjes, broertje met oorbelletje, vader met tattoo's, kauwgomkauwende moeder met geblondeerd haar etc. (oke, beetje extreme beschrijving misschien, denk familie Flodder), dat is wat ik ordi vind. En deze mensen geven vaak een bepaald soort namen. Engels/Amerikaans (Dylan, Wesley, Chelsea, Alissa, etc.), exotisch (Shivandro, Quiliano, Javanella, Morena), nogal ‘domme’ spellingen (Djeemie, Sjarella), overdadig gebruik van Y (em Q en X).

• Yvon

Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers (:D

Moreno, Delano en Djustin. Melissa, Priscilla en Pamela wonen meestal in een huis met : Casa di ……. op de voorgevel

• Amber

Ik sluit me ook aan bij de drie voorgangers. De namen die al genoemd zijn worden voornamelijk gegeven in de zoals Vogelaar zo mooi zegt prachtwijken… de achterbuurt dus.

• Vleerkipje

Wanneer ze populair zijn of worden in een “bepaald millieu” :D

• Marie-Louise mv. Norah&Samuel!

Namen als Destiny, Felicity, Jaimy, Priscilla, Quilermo, Jessy, Melody, Giovanni, Wesley, Kelly, Ashley, Kaylee, Stacey, Ronny, etc. vind ik ordinair.

Gewoon omdat ze vaak worden gegeven door ouders die eigenlijk de namen geen eens uit kunnen spreken of ze weten niet hoe ze het moeten schrijven, dus schrijven ze Djamila of Djonny. Heel erg fout… Ik kom regelmatig kinderen tegen met voor mij een ordinaire naam en dan kloppen mijn vooroordelen ook nog: jonge kinderen met geblondeerd of geverfd haar, oorbelletjes (gouden ringetjes), joggingpakjes, gympies of slippers, vroeg met piercings en tattoo's.

Ik vind het wel jammer dat over de naam Kaylee zo'n ordinaire lucht hangt, want dat vind ik nog wel een mooie naam. En Ismay vind ik ook heel erg mooi.

• Lins

Gister hier in het dorp een gezin gezien dat voldeed aan alle boven genoemde beschrijvingen,hun jongste zoon (jaar of 5) heette Arie.En dan met zo'n lekkere Amsterdamse tongval uitgesproken..Vond ik ook wel heel erg ordinair.

• Laura

Krachtwijken ;)

(werkt er in één, waar de Jordy's, Cynthia's en Destiny's welig tieren)

• xEmx

Pff, ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.

Persoonlijk vind ik alle engelse namen errug ordinair. Ik bedoel dan niet bv John en George, maar Wesley, Desley, Sharona, Sharity en dat soort namen.

De namen die vaak aan surinaamse of antilliaanse kids worden gegeven vind ik ook heel ordinair.

Vreselijk gewoon, maar anderen vinden dat weer heel mooie namen. Smaken verschillen tenslotte.