Ahmed Jan

• Lotte

Grappig artikel over de Marokkaanse namenwetgeving. Gelukkig kunnen wij in Nederland gewoon de naam kiezen die wij mooi vinden en niet volgens een door de overheid bepaalde lijst.

Groetjes, Lotte

'Ouders moeten kind Ahmed Jan kunnen noemen'

Uitgegeven: 27 mei 2009 16:09

Laatst gewijzigd: 27 mei 2009 16:27

DEN HAAG - Marokkaanse Nederlanders moeten hun kind een dubbele voornaam kunnen geven, zoals Ahmed Jan. Daarmee kunnen ouders meer uiting geven aan hun verbondenheid met zowel Nederland als Marokko.

Dat heeft minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie geopperd tijdens gesprekken met ambtgenoten in Marokko. Volgens zijn woordvoerder hebben de Marokkaanse autoriteiten het idee niet op voorhand afgewezen.

Ze lieten weten dat het naamrecht in ontwikkeling is en dat ze ook het belang van integratie zien. Het naamrecht is een nationale zaak.

Wet

Marokko zou de wet moeten aanpassen om het mogelijk te maken een Marokkaans-Nederlandse voornaam als volwaardige naam in het paspoort op te nemen.

Aanleiding voor het pleidooi van Hirsch Ballin waren praktische problemen die te maken hebben met de gevoelige kwestie rond de dubbele nationaliteit.

Marokko

Marokko staat vrijwel nooit toe dat onderdanen afstand doen van hun nationaliteit en is niet van plan daar iets aan te veranderen.

Marokkaanse Nederlanders hoeven geen Marokkaans paspoort voor hun kind te halen. Als ze wel een Marokkaans paspoort willen, moet daar een Marokkaanse naam in komen te staan.

Hirsch Ballin hoopt dat daar straks ook een Marokkaans-Nederlandse of Nederlands-Marokkaanse naam in kan worden opgenomen.

Namenlijst

De bewindsman heeft verder de verzekering gekregen dat de in Nederland veelbesproken namenlijst van de Marokkaanse regering geen beperkingen oplegt.

Marokkaanse Nederlanders krijgen met die lijst met goedgekeurde voornamen te maken, als ze aangifte van een geboorte doen en van plan zijn hun kind ook bij het consulaat aan te geven.

Sofia

Hirsch Ballin kreeg tijdens zijn bezoek te horen dat de lijst kan worden uitgebreid met internationaal gangbare namen waarin Marokko zich kan herkennen, zoals Sofia. Als een naam wordt afgekeurd, kunnen ouders daartegen in beroep gaan.

Hirsch Ballin wilde ook weten of Marokkaanse Nederlanders die alleen met een Nederlands paspoort naar Marokko reizen, zonder problemen het land in kunnen gaan. Volgens de autoriteiten is dat het geval.

© ANP

• nikki

ahmed jan hihihi

vindt wel dat je gewoon een naam moet kiezen die je mooi vindt. met uitzondering van echt rare namen.

• Mam van BMP

Sja… ook een marrokkaans kind mag Jan Kees of Piet heten. Alleen kan het dan geen marokkaans paspoort krijgen. Ik vind t belachelijk dat ouders daar rekening mee houden, ze hebben toch niet voor niks gekozen om in NL te wonen.

• maxine

Ik vind het niet belachelijk dat marokaanse ouders daar rekening mee houden. Tenslotte blijven het hun roots. Als jij in marokko zou wonen zou je waarschijnlijk ook je kind geen mohammed gaan noemen en daarbij je nederlandse nationaliteit verliezen.

Je kan prima integreren zonder perse je cultuur te hoeven/moeten opgeven. Wel vind ik het belachelijk dat marokko deze wetten heeft, maar niet dat marokanen er rekening mee houden.

• xEmx

Dat is weer een heel andere discussie.

Maar ik heb in Amerika gewoond en heb al die tijd mijn nederlandse paspoort gehouden. Onze kinderen zijn weliswaar in Nederland geboren, maar als ze daar geboren waren had ik ook al het mogelijke gedaan om ze de nederlandse nationaliteit te geven en dus een nederlands paspoort, hadden we ze gewoon nederlandse namen gegeven en hadden we vastgehouden aan al die nederlandse gewoonten.