Het zijn beide inderdaad erg oude namen.
Doutzen klinkt voor mij ook oud, niet negatief oud, maar juist een naam die´'vroeger' erg populair was en dat heeft (vind ik) erg veel charme.
Van Scout ben ik een ernorm fan. Vind de naam helemaal geweldig Ik heb ‘m uit ’To kill a mockingbird' en het leek me geweldig om een dochter naar dit personage vernoemen (net als mijn dochter Hasse). Maar ik heb jaren mijn twijfels gehad omdat ik dacht dat ‘men’ hem te raar/nieuw/Amerikaans/wannabe-apart vond en vond de naam mede daarom niet passen tussen de namen van mijn andere kinderen.
Toen ik de naam hier echter peilde kwam ik erachter dat Skout juist een hele oude Friese naam is. Dit is voor mij echt een toegevoegde waarde! Helaas vind ik de naam Skout iets minder mooi staan als Scout. En hoewel ik zou willen vernoemen naar het personage Scout Finch lijkt deze schrijfwijze (te) Amerikaans en is er de associatie van bijv. ‘scouting’.
Maar om even terug te komen: Ik vind Doutzen en Skout hele mooie, krachtige, oude Friese namen. (Past voor mij wel bij bijv. Anna, Hasse, Marie),
Doutsen en Scout zijn voor mijn idee wat ‘nieuwer’ (bij Doutsen heb ik eigenlijk geen idee hoor, is meer een (misplaatst?) gevoel) en vallen voor mij dan ook in een wat andere categorie. (Bijv. Teddy, Mack, Pax).
Sorry voor het lange verhaal
Rose.
Rose.