Doutzen en Skout

• ava

Ik vind Doutzen/Doutsen en Skout/Scout prachtige meisjesnamen. Hier in België hoor je ze practisch niet. Behalve dat presentatrice Evi Hanssen onlangs een zoontje heeft gekregen dat Scout heet.

Beide namen staan al een paar jaar hoog in mijn lijstje. Maar ik vraag me af of dit in jullie ogen moderne namen zijn of eerder ouderwets. Voor mij klinken ze namelijk heel modern, maar ik heb wel al gelezen dat het Friese namen zijn en dan bedenk ik mij daarbij dat ze misschien wel al vrij oud zouden kunnen zijn.

Wat vinden jullie?

groetjes

ava

• Kirsten mv Jordy, Dewy en ? (11 okt)

Ik vind het klinken als zeer moderne namen, en al zijn het oudere namen, boeiend ;)

• Fenna

Ik vind het enorm mooie namen :)

Ze hebben wel een beetje dat “oude” over zich, net als Zeger, Welmoed en Jildou, maar klinken erg verfrissend.

Ik woon vlak bij Friesland en hoor Friese namen dus met enige regelmaat, maar Skout nooit en Doutzen ook praktisch niet (tenzij je veel roddelbladen leest, Doutzen Kroes is een bekend model).

Maakt het voor jou veel uit of de namen “oud” zijn of “modern”?

Fenna

• Tineke mv JHB

Beide namen vind ik erg mooi! Omdat onze oudste Jildou heet, vielen ze af omdat ik het dan teveel -ou- vond. Voor zover ik weet, zijn de namen ‘oud’ en ze worden weinig gegeven (ken maar 1 Doutzen).

• mom to be

Ik vind Scout/Skout erg leuk, voor een jongen, ik zou hem alleen zelf niet durven kiezen denk ik.

Bij Doutzen denk ik aan dat model, mooie meid. Ik denk dat die naam wel van nu is.

• Lieve

Ik vind Skout eerlijk gezegd een zeer ‘domme’ naam. Valt voor mij in de categorie Skip, Kick, etc.

Doutzen vind ik mooi voor een ander.

• Rose. mv 4 + 22/10/09

Het zijn beide inderdaad erg oude namen.

Doutzen klinkt voor mij ook oud, niet negatief oud, maar juist een naam die´'vroeger' erg populair was en dat heeft (vind ik) erg veel charme.

Van Scout ben ik een ernorm fan. Vind de naam helemaal geweldig :D Ik heb ‘m uit ’To kill a mockingbird' en het leek me geweldig om een dochter naar dit personage vernoemen (net als mijn dochter Hasse). Maar ik heb jaren mijn twijfels gehad omdat ik dacht dat ‘men’ hem te raar/nieuw/Amerikaans/wannabe-apart vond en vond de naam mede daarom niet passen tussen de namen van mijn andere kinderen.

Toen ik de naam hier echter peilde kwam ik erachter dat Skout juist een hele oude Friese naam is. Dit is voor mij echt een toegevoegde waarde! Helaas vind ik de naam Skout iets minder mooi staan als Scout. En hoewel ik zou willen vernoemen naar het personage Scout Finch lijkt deze schrijfwijze (te) Amerikaans en is er de associatie van bijv. ‘scouting’.

Maar om even terug te komen: Ik vind Doutzen en Skout hele mooie, krachtige, oude Friese namen. (Past voor mij wel bij bijv. Anna, Hasse, Marie),

Doutsen en Scout zijn voor mijn idee wat ‘nieuwer’ (bij Doutsen heb ik eigenlijk geen idee hoor, is meer een (misplaatst?) gevoel) en vallen voor mij dan ook in een wat andere categorie. (Bijv. Teddy, Mack, Pax).

Sorry voor het lange verhaal :D

Rose.

Rose.

• Lila

Ik moest echt wennen aan deze namen, want ze zijn misschien wel oud, ik heb ze alleszins nog nooit gehoord.

Maar nu vind ik ze steeds mooier worden :).

Lila