Nummer 4

• Helena mv L & M

Mijn vriendin is zwanger van haar 4e, een jongetje (heel leuk 2 jongens en 2 meiden straks).

Nu hadden ze bedacht dat ze hun laatste kindje gaan vernoemen naar haar vriend.

Ongeacht wat de naam is (die is r.ob.ert): wat vinden jullie ervan als mensen hun kinderen zo vernoemen?

Ik weet zelf dat ik een Willem Jan kende die vernoemd was naar zijn vader.

Als je daar heen belde en vroeg om Willem Jan, vroeg zijn moeder altijd of je de kleine of de grote Willem Jan wilde spreken.

Ik moest hier altijd erg om lachen (aangezien beide mannen behoorlijk dik en groot zijn).

Ik zou het zelf nooit doen. Lijkt me zo verwarrend voor de indentiteit van je kind…

• Kim

Het kan wel en gebeurt ook vaak maar dan kan je bijv de roepnaam anders maken,

Bijv volledige naam: Robert

roepnaam: Rob

Zodat er eigenlijk wel 2x Robert's zijn maar wel 2 verschillende roepnamen

Maar het is niet zo verwarrend voor de identiteit van kind als je op manier doet wat ik gezegd heb (ken meerdere mensen die dat hebben en voor hun was het nie verwarrend)

• xEmx

Ik zou mijn kind ook nooit dezelfde naam geven als ik heb of mijn partner. Inderdaad veel te verwarrend.

Vernoemen kan natuurlijk altijd, maar zou ik in tweede of derde naam doen. Maar in het geval van je vriendin heeft haar partner een naam waar heel leuke namen vanaf komen.

Robbe bv is een supernaam.

• Marlous

Mijn beide neefjes zijn vernoemd naar hun vader:

Rogier en Antonie

Rogiertje en Antonietje heten ze bij ons en de opa en om zo geen verwarring te krijgen. Beiden trouwens ook vernoemd naar opa Cornelis.

• Amber

Ik zou dat ook nooit doen. Buiten dat het verwarrend is gebruik ik de naam van mijn partner ook op momenten dat uhhh… tja je niet aan kinderen wil denken…

• Lieve

Ik vind vernoemen altijd zo ouderwets… ieder mens is anders, en je geeft iemand een stukje identiteit door de naam, dus vind ik niet dat je dan een zoon moet vernoemen naar zijn vader. Die zoon is toch gewoon een eigen persoon en geen kopie van zijn vader? Dan verdient hij ook een eigen naam ;)

• ***Noni***

Prima naam ;)

Mijn vader én jongste broertje heten ook zo. De naam zit al enkele generaties in de familie van mijn vader en mijn moeder wilde die graag doorgeven aangezien de rest van de familie allemaal liever Jordi, Lisa, Michelle, Martijn, Linda etc aan hun kinderen gaf.

Vroeger was het Grote Robert en Robertje,

Later Grote Robert en Kleine Robert/Robert Junior

Nu is het Grote Robert (ingesleten gewoonte;) ) en Robert. Junior is namelijk groter dan de rest van het gezin inmiddels ;)

Nooit verwarrend geweest, en broertje is blij met zijn naam en met het dragen van een familienaam.

Kaartjes worden ook gewoon ondertekend met Robert sr en Robert jr.

Buiten dat heeft broertje een compleet ander karakter dan vader, en ik heb nog nooit iemand ontmoet die suggereert dat hij zijn identiteit heeft moeten ontlenen aan onze vader. En dan nog? Ik vind het prachtig dat er rode draadjes als voornamen door een familie lopen.