Lieve, ligt het aan mij?

• Marloes mv R+C

Ik vertrouw het niet helemaal en ik ben normaal helemaal niet van het uitzoeken of iets wel of niet klopt.

Ik vind het dan apart dat je zoveel namen in je omgeving hebt die apart zijn. Ik heb even teruggebladerd in het archief en kwam de volgende zaken tegen….

Oma Ninthe

Opa Rijn

Tante Inez

Jij met je zusjes:

Lieve Lente

Mirthe Merle

Veerle Vive

Zonne Zusje

Je neefjes en nichtjes in een van je laatste topics, vergetende je Engelse neef Samuel….

Een rits aan namen die je ouders voor je zusjes in gedachten hadden (vind ik apart want ik heb niet het idee dat ouders nog jaren later een hele rits kanshebbers kunnen noemen, maar ik kan het mis hebben)

Je beste vriend heet Zomer

Net geboren Zee

De zusjes Seine en Loire

de zevenjarige Lux

en zo meer….

Waarom ik dan toch even heb gekeken? Als ik dat normaal niet doe?

Voor mij de twijfel die was ontstaan na een aantal kleine dingen en vooral het feit dat je zo ontzettend veel mensen met aparte namen zegt te kennen. Allemaal vrij ‘nieuwe’ namen, die vaak nog maar net in opkomst zijn.

Ik hoop van harte voor je dat het klopt, maar ik geloof er niet zo in…

gr. Marloes

• Lieve

Hoi Marloes!

Ik zag inderdaad je berichtje ;) Heb ook al gereageerd hoor. Het klopt dat ik Samuel was vergeten, maar hij is al ver in de twintig en uit een eerder huwelijk van mijn oom.

Mijn oma heet Ninthe, ja. Nina Marinthe om precies te zijn. Roepnaam werd al gauw Ninthe. Opa heet Rijn… is Rijn zo'n gekke naam dan? Ook wel gespeld al Rein. Ik vind 'm niet vreemd.

Vind je Inez een aparte naam? Are you kidding me? ;)

Lieve Lente

Mirthe Merle

Veerle Vive

Zonne Zusje

Alleen Zonne & Zusje zijn écht bijzonder. Maar als je goed hebt gelezen is zij pas 7. Zonne & Zusje komen steeds meer ‘in’. Aangezien zij 7 is heb ik geholpen bij het kiezen van een naam, ik was toen namelijk 10 (ik heb dit vast weleens vermeld, aangezien daar mijn liefde voor namen is begonnen). Dus vandaar dat ik me een aantal namen nog kan herinneren. En daarbij: iedereen vraagt toch weleens: ‘Mam, pap, waren er nog andere namen waar jullie tussen twijfelden bij het kiezen van mijn naam?’

Je beste vriend heet Zomer - Ja, klopt!

Net geboren Zee - Ja. Deze naam gaat denk ik ook opkomen hoor. Een andere prikker zei al dat er hier ook een moeder was met twee meisjes: Zee & Mus.

De zusjes Seine en Loire - Tja, ik daar kan ik ook niets aan doen, ik zou zelf niet voor zo'n combinatie kiezen, maar de namen vind ik op zich best oké.

De zevenjarige Lux - Nee, dat heb ik nooit gezegd. Ik ken geen Lux. Ik hoor die naam nu voor het eerst. En ik moet zeggen: ik vind 'm leuk.

Maar Lux? Nee, dat heb ik nooit gezegd, tenzij ik ernstig dronken was :D

De redenen dat ik veel namen/mensen ‘ken’ zijn denk ik:

- Ik werk op een kinderdagverblijf (daar zitten veel jonge kinderen).

- Ik ga om met veel kunstzinnige mensen.

- Ik pas vaak op bij kindjes.

- Ik doe veel buitenschoolse activiteiten (zo leer je veel mensen kennen).

- Ik ken ook veel kinderen door mijn zusjes.

- Ik woon in Amsterdam, daar zijn namen toch al snel wat anders dan bijv. in Friesland.

* Het lijkt misschien zo dat ik haast geen mensen ken met gewone namen ofzo, maar dat is natuurlijk absoluut niet zo. Als je veel mensen kent zijn daar ook héél veel mensen van bij met een doodnormale naam, en nog niet eens een twintigste met een aparte naam :D

Nou goed. Je mag er natuurlijk over denken wat je wilt. Maar je verdiende een uitleg vond ik.

*Welterusten*

Liefs,

Lieve

• Marloes mv R+C

Fijn dat ik een uitleg verdiende…

Ik denk dat je gelijk hebt over Lux, heb t nog eens terug gezocht, het is een ander ip-adres.

http://namen.prikpagina.nl/archief/read.php?f=339&i=411823&t=408408

Verder zijn het niet allemaal bijzondere namen voor nu, maar wel voor de tijd dat ze gegeven werden misschien. En het KAN natuurlijk allemaal waar zijn, maar ik heb in het verleden wel eens een topic geopend met de vraag hoeveel mensen iemand in zijn omgeving kent met (zo goed als) ‘unieke’ namen en daar kwam niet heel veel uit. Prikkers reageerden vaak met max. drie namen ofzo. Bij jou is dat een hele rits.

Als het allemaal klopt wat je zegt, dan ben ik jaloers, ik zou het ook mooi vinden, zoveel mooie namen in mijn omgeving!

gr. Marloes

• Pietje Puk

Het ligt niet aan jou, Marloes. Mij bekroop hetzelfde gevoel.

• sas mv F+K

ik geloof haar wel hoor.

En na haar uitleg is het toch helemaal duidelijk.

ik ken ook veel aparte namen aangezien ik ook op een kdv werk

• Willy

Ik heb ook al een tijdje een twijfelgevoel, maar dat heeft een andere grondslag.

Ik kom hier nu zo'n 3 jaar. De laatste anderhalf jaar reageer ik af en toe.

Maar al die tijd schrijft Lieve al dat ze 17 jaar is.

Verder klinkt het naar mijn mening ook allemaal iets te mooi.

En weet je, ik werk in en woon net buiten Amsterdam. Heb zelf 4 kinderen, dus daardoor ken ik automatisch ook veel kinderen. Mijn dochter zit op een zogenaamde witte basisschool en de kinderen hebben allemaal vrij standaard namen. De top 20 is rijk vertegenwoordigd. Ik kom al die creatieve namen niet tegen. In mijn familie ook niet.

Ik dacht ook dat het aan mij lag…….

• Lieve

Willy, ik prik hier misschien hoogstens 3 maanden, volgens mij zelfs korter. Ik ben dus niet die Lieve waar jij het over hebt ;)

Tja, en verder: bij mij en mijn zusjes op school is de top 20 óók rijk vertegewoordigd. Maar daarnaast zijn er óók nog apartere namen. Wij zitten allen niet per se op een witte school, daarmee bedoel ik dat het grootste deel wel blank is, maar dat er zéker niet alleen maar blanke kinderen op school zitten. Wij zitten/zaten allemaal op een Montessoribasisschool en middelbare school is een kunstzinnige school.

Liefs,

Lieve

• Willy

Excusus, Lieve, dan verwar ik je met iemand anders.

• Lieve

Geeft niks hoor. Kan gebeuren ;)

• Rianne

Om eerlijk te zijn, ik begon ook een beetje te twijfelen. Maar je uitleg is duidelijk genoeg om mij ervan te overtuigen dat het gewoon klopt.

Ik dacht eerst dat je misschien uit België kwam, omdat ze daar ook best wel wat ‘aparte’ namen gebruiken.

Ik lees trouwens dat je pas 17 bent. Ik dacht dat ik al jong was met m'n 20 :p