Korte achternaam: dan langere voornaam?

• Kim

Ben hier al eerder geweest, maar ben benieuwd naar de reacties op mijn volgende vraag.

Wij zijn nog op zoek naar een jongensnaam maar de achternaam is kort (1 lettergreep). Vergelijk het maar met Kok.

Nu vind ik de eenlettergrepige jongensnamen erg leuk: Daan, Thijs, Stijn etc, maar twijfel omdat dat evt. minder bij de achternaam past. Het komt dan misschien wat kort en hard over.

Zouden jullie kieze voor een langere voornaam? Ik vind langere voornamen vaak minder leuk…

Hoor het graag!

• cejo

ik zou dan inderdaad kiezen voor een langere voornaam,sowieso 2 lettergrepen.

Of een naam die je kan afkorten Bv Samuel—Sam of Daniel—Daan

• choclatss

Kies gewoon een hele mooie voornaam uit !

Dat is het allerbelangrijkste !!

Ik vind een langere voornaam wel mooier bij een korte achternaam.

Maar als je nou geen mooie lange voornaam kan vinden dan moet je gewoon gaan voor een korte voornaam !

Ik zelf vind dat er best wel wat leuke lange voornamen zijn.

Misschien wel wat kak, maar daar hou ik wel van.

• Esther

Ik ken een Bram met een korte achternaam (namelijk Kok ;)) en ik vind dat niet raar klinken.

• Zea

Daan Kok

Stijn Kok

Jan Smit

Thijs Kok

Fien Kok

Fee Kok

Sep Kok

allemaal prima.

Ik zou niet kiezen voor twee dezelfde letters na elkaar, bijvoorbeeld Henk Kok. Dan weet je niet waar de 1e naam eindigt en de 2e begint.

Dus gewoon voor de mooiste naam kiezen!

Zea

• Pietje Puk

Mijn kinderen hebben ook een eenlettergrepige achternaam en de jongens hebben ene korte voornaam (1 lettergreep). De meiden een langere.

Kwestie van smaak. Ik hou van korte Hollandse jongens namen en lange klassieke meisjesnamen

• Jac

Ik zou persoonlijk wel voor een iets langere voornaam kiezen. Genoeg korte namen(4 of 5 letters) met 2 lettergrepen. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Maar een 1 lettergreepnaam met een achternaam die ook maar 1 lettergreep heeft, vind ik absoluut niet storend. Het kan best.

Dus als jullie de perfecte naam vinden en het is 1 lettergreep, zou ik me daar niet door tegenhouden!

Gewoon doen wat jullie de mooiste naam vinden dus.

• nikki

ik zou gewoon lekker je hart volgen en een korte naam kiezen. vind het niet raar klinken met ook een korte achternaam.

meisje:

lou

fee

juul

liv

liz

jip

fien

roos

puck

jongen:

sem

raf

jits

dean

mees

mick

vince

liam

een beetje je smaak?

• Suus

Ik vind 2 lettergrepen mooier ‘bekken’ dus Lianne Kok ipv An Kok, Thomas Kok ipv Tom Kok. Mats de Lange ipv Mats Lang….Fay Bakker ipv Fay Bak…

Dus komen ze:

Florian

Julius

Gerben

Thomas

Jesse

Jelle

Jelte

Seppe

Semme

Levi

Casper

Jarmo

Jarno

Daniel

etc

• Lieve

Ik vind het vaak niet uitmaken. En daarbij hoor je zelf vaak ook al of het lekker bekt. Ik ken bijv. een Boet Bloem. Het kan wel qua uitspraak, maar het klinkt een beetje kneuzerig. Dat vind ik meestal met een korte voor- en achternaam die de zelfde letter hebben. Meer voorbeelden in mijn omgeving:

Jip Jolt

Dev Deks

Roos Rots

Greet Goes

Ik vind het een beetje jut- en jullerig…

Maar als het nou bijv. was:

Tom Jolt

Floor Deks

Sam Rots

Daan Goes

Ik zou er ook op letten dat de laatste letter van de eerste naam niet hetzelfde is als de laatste letter van de achternaam, dan krijg je bijv.

Kurt Jolt

Ed Deks

Noor Rots

Stans Goes

Liefs,

Lieve